|
|
|
Arena
« Immortal? »
| |
|
| |
|
|
| |
| |
| |
1 | Chosen
|
| 2 | Waiting For The Flood
|
| 3 | The Butterfly Man
|
| 4 | Ghost In The Firewall
|
| 5 | Climbing The Net
|
| 6 | Moviedrome
|
| 7 | Friday's Dream
|
| | Total playing time: 55.18 |
|
Rob Sowden - vocals
John Mitchell - guitars
Clive Nolan - keyboards
Ian Salmon - bass
Mick Pointer - drums |
|
Music by Nolan, Pointer, Mitchell
Lyrics by Nolan
Produced by Clive Nolan and Simon Hanhart
Engineered by Clive Nolan, Karl Groom and Simon Hanhart
Mixed by Simon Hanhart
Pre-production by Clive Nolan and mike Stobbie
Recorded & mixed at Thin Ice studios, Surrey, UK,
December 1999 to March 2000
Mastered at Abbey Road Studios by Chris Blair
Art direction and design by Hugh Syme
Photography by Anthony Frederick
Band photography by Paul James |
|
| Chosen
(Mitchell/Nolan/Pointer)
Take a leap of faith if you wanna find out
Take a leap of faith if you wanna find out
Take a leap of faith if you wanna find out
Take a leap of faith if you wanna find out
We live amongst you in the guise of mortal men
You'll never see us in the crowd
We |
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
Четвёртый альбом британских прог рокеров. Опять изменения в составе, и вновь довольно таки ощутимые – приходит новый вокалист Роб Соуден, и ветеран-рок сцены басист Ян Салмон, ранее игравший в другом проекте клавишника и одного из основателей Арены Клайва Нолана SHADOWLAND. Музыка заметно потяжелела – ожесточились гитарные риффы и прибавили в весе ударные партии, а сильный вокал Роба (почему-то мне он напоминает теперешнего вокалиста спид метал группы ANGEL DUST) с лёгкой хрипотцой прекрасно держит марку и у меня не возникает даже тени жалости к прошлому вокаллеру Полу Райтсону, хотя что первый, что второй – оба неплохие певуны. Несмотря на то, что стиль Арены индивидуален, всё же некоторые моменты мне напоминают альбом «The Division Bell» Пинк Флойд, особенно своим ритмом и неторопливостью, а вот от старой Арены осталось мало чего – разве что виртуозные клавишные запилы и атмосферные акустические проигрыши. Я думаю, это не так уж и плохо - ведь группа, во-первых, развивается и не стоит на месте, а во вторых, в данном случае, развитие это ей идёт даже на пользу. «Immortal?» имеет определённую концепцию - он посвящён проблеме клонирования и возможному бессмертию человека, добиться которого можно будет в течении ближайших 200-300 лет, в общем, как обычно очередная работа, просвещающая различные страсти, страхи, и пороки – для команды это не ново, она всегда отличалась мрачностью и депрессивностью. Вынужден сказать, что на этот раз музыканты несколько сдали позиции – да, материал профессионален, техничен и с продюсерской стороны выполнен на высшем уровне, но в нём маловато свежих идей, несколько всё серо и невзрачно, порой очень нудно, не ожидал я такого. Возможно, всё вполне объяснимо – не может же коллектив взрываться каждый раз такими шедеврами как «The Visitor». Но не так уж всё и плохо – вместе с абсолютно проходящими произведениями, например, «Waiting For The Flood», затянутым девятнадцатиминутным эпиком «Moviedrom» (сделаю одну поблажку – клавиши здесь действительно впечатляют – они смотрятся чертовски мистично и привлекательно) и такой же самой тягомотиной «Climbing The Net», слабенькой «Ghost In The Firewall», - есть очень хорошие треки, а в понимании творчества Арены – можно сказать, шедевры – это открывающая с мощными клавишами «Chosen», боевик «The Butterfly Man» обладающий мистичными клавишными партиями и безумными по атмосфере гитарными мелодиями, и последнее – великолепная баллада «Friday’s Dream» (опять приходят ассоциации с медляками ANGEL DUST, а может и не зря, ведь в их творчестве тоже в последнее время используются прогрессивные элементы). В целом, нормально, лучший свой альбом («The Visitor»), конечно, они не перепрыгнули, но на то он и лучший, хотя тот факт, что данная работа стоит вровень с первыми двумя альбомами – это точно, а моё негодования я думаю, всем понятно – ведь после чего-то совершенного по своему качеству ждёшь опять такого же прекрасного, только мало кто на это способен... |
|
|
| |
| | | |
| |
Очередная смена состава. Как и после первого альбома, сменились вокалист и басист. Ушедшего (или уволенного?) Райтсона заменил некто Роб Сауден, долговязый (выше всех в группе) и доселе неизвестный певец. Приглашение в группу басиста Йена Сэлмона вместо ушедшего Джовитта вполне логично и ожиданно: с Сэлмоном Нолан работал еще в Shadowland.
Альбом снова концептуальный, с обложкой снова в духе Hipgnosis. На этот раз концепция связана с проблемой клонирования человека и его возможным бессмертием. Быть может, это и не самая плохая тема для концептуального альбома, но в плане реализации концепции никаких улучшений по сравнению с "The Visitor" нет: все те же разрозненные композиции со слабыми текстами, едва связанными с заявленной темой.
Новый вокалист манерой пения и голосом, в принципе, напоминает Райтсона. Кто-то в сети даже заметил, что если не знать о смене вокалиста, то можно даже этой подмены и не заметить. Хотя, различия все же есть. У Саудена несколько более чистый голос, изредка с "хрипотцой", хотя диапазон поуже (и, надо отметить, значительно), да и тембров поменьше. В плане общего группового звучания тоже произошли кое-какие изменения. Во-первых, группа стала звучать ГОРАЗДО жестче и тяжелее, что заметно уже по первой композиции. Вообще, эту композицию можно считать своего рода визитной карточкой нового звучания Арены. Хрипловатый голос, искаженный электронными эффектами, тяжелый гитарный звук... Ударные тоже стали звучать как-то поубедительнее (хотя в плане техники все так же плохо, как на последних двух студийных альбомах). А вот с клавишными, как мне кажется, проблема. Игра Нолана и раньше отличалась какой-то механистичностью и излишей рациональностью. Теперь же ВСЕ его соло стали звучать так, будто их воспроизводит компьютер, а не человек. Все очень точно, но совершенно неэмоционально. К тому же Нолан стал смешивать традиционный звук Муга со всякими цифровыми клавишными, что, как мне кажется, совершенно ни к чему. Примером тому может служить соло в конце "Chosen". Очень неприятное звучание клавишных, на мой (да и не только) взгляд.
Во-вторых, заметно стала преобладать песенная структура, с куплетом и припевом: "Chosen", "The Butterfly Man", "Climbing The Net"...
В-третьих, группа вернулась к крупным формам и эпическому размаху с композицией "Moviedrome".
Теперь подробнее. Альбом открывают какие-то шумовые эффекты, после чего вступают ударные, звучащие как-то по-новому, но играющие старые, как мир, четыре четверти. Появляется речетативный вокал: "take a leap of faith if you wanna find out". Через несколько тактов начинается прог-металлическое рубилово с по-настоящему тяжело звучащими гитарами и визжащим Мугом. Так начинается "Chosen". Структура композиции более или менее традиционна для Арены: примерно так же выстроена "A Crack In The Ice" из предыдущего альбома. Куплет, припев, куплет, припев, средняя часть с акустической гитарой и несколько иной вокальной темой, соло, и снова припев, но само звучание композиции несколько нетипично для Арены. Композиции "The Butterfly Man" и "Ghost In The Firewall" звучат более привычно, в то время как вторая из них подозрительно напоминает "Yet Another Movie" от Pink Floyd (LP "A Momentary Lapse Of Reason", 1987). "Climbing The Net" также выбивается из общего ряда, звуча очень схоже с "Market Square Heroes" от Marillion, к тому же это самая попсовая и развеселая песня на альбоме (в противоположность "Chosen"). Далее - "Moviedrome". Не сказал бы, что эпик удался. Во-первых, это произведение не воспринимается, как цельное. Больше похоже, что это просто сваленные в одну кучу плохо стыкующиеся музыкальные идеи, "слепленные" воедино достаточно грубо. Во-вторых, неоправданно много спецэффектов и откровенного наполнителя при отсутствии конкретной музыки. В чем-то этот "эпик" напоминает по своему настроению и структуре сюиту "Mindscapers" группы Galadriel из их одноименного альбома 1997-го года. Кстати, не сказал бы что "Immortal?" в целом звучит современно. Это было бы в самый раз для 1993-го, но не для 2000-го. Вообще, как мне кажется, Нолану очень сильно изменяет чувство времени. Он постоянно использует очень старые, заезженные штампы, и пытается заставить звучать их современно просто используя современное оборудование. Из-за этого альбомы Арены звучат как-то неестественно, реанимированно, как зомби арт-рока 70-х.
Теперь тексты. Текстов на альбоме стало гораздо больше, чем, скажем, на "The Visitor" и это бросается в глаза при первом же прослушивании. Кое-где даже проскакивает смысл, хотя принципиальных изменений по сравнению с тем же "Визитером", не видно. Лирика крайне претенциозна и по большей части бездарна. Вообще, по части текстов Арена выбивается из общего ряда неопроговых исполнителей, которые в своем большинстве отличались умением сочинять талантливую лирику (правда, зачастую компенсируя тем самым отсутствие оригинальной музыки). Возможно, играет роль тот факт, что Arena - это все-таки группа Нолана, его рупор, его средство удовлетворения собственных амбиций. И тексты, и музыка, и концепции, и звучание группы - все полностью находится во власти Нолана и строго подчиняется его видению того, как должна выглядеть современный неопроговый коллектив. Будь в коллективе побольше демократии, думаю, эта рецензия была бы иной. Да и оценка на пару-тройку баллов повыше.
Видно, конечно, что группа старается не топтаться на месте и ищет новые способы самовыражения. Но все происходящие с группой изменения касаются лишь внешней оболочки, лишь какой-то чисто формальной стороны. Суть же осталась прежней: все это - малооригинальная музыка с претензиями на что-то. |
|
|
| |
| | | |
| |
|
| |
просмотров: 13549 |
And wait until the time is now
Take a leap of faith if you wanna find out
Better hold on tight if you wanna know how
Take a leap of faith if you wanna find out
You have been chosen
Imagine you can tell us all apart
From prophecy or old wives tales
Or from the warnings of a singular birthmark
But these are merely all false trails
Wisdom spat from the whirling chair
Shaking the bars when they stop and stare at me
Take a leap of faith if you wanna find out
Better hold on tight if you wanna know how
Take a leap of faith if you wanna find out
You have been chosen now
The faceless followers knelt in prayer
Near whited sepulchres and lightly coded software
Freedom of speech
But we have no voice
Freedom of spirit
But we have no choice
Given no help
To meet these demands
Given no help
It's out of our hands
Never turn around, never look behind
Gotta turn the water into wine
Take a leap of faith if you wanna find out
Better hold on tight if you wanna know how
Take a leap of faith if you wanna find out
You have been chosen now
Waiting for the flood
(Mitchell/Nolan/Pointer)
Many times this world has been my playground
An endless field of images, not too profound
I let you read between the lines if you think you can
Part of someone's grand design
Of sainthood, childhood
Slipping through our fingers
There it is in black and white
For you to shout out loud
But all those empty promises
Just sow more seeds of doubt
Let my vision smother you in heartache
It freezes like the venom from a rattlesnake
It really doesn't matter now
The end will be the same
It really doesn't matter how
The world will rise again
There's nothing you can do
To stop the river flowing blood
The betting man has played his hand
He's waiting, waiting
Look for me in everything material
I live and breathe philosophy and spiritual escape
You'll find me in the films and in the theatres
Through the minds of novelists and orators
It really doesn't matter now
The end will be the same
It really doesn't matter how
The world will rise again
There's nothing you can do
To stop the river flowing blood
The betting man has played his hand
He's waiting for the flood
You walked with me before, you know
We crossed this land before, you know
You talked with me before, you know
You held my hand before, you know
It really doesn't matter now
The end will be the same
It really doesn't matter how
The world will rise again
There's nothing you can do
To stop the river flowing blood
The betting man has played
And we're just waiting for the flood
You followed me too far
And it's too late to turn around
You followed me too far
To stop the world from being drowned
There's nothing you can do
To stop the river flowing blood
The betting man has played
And we're just waiting for the flood
The butterfly man
(Mitchell/Nolan)
He waits in the dark
For lives, misguided and wrecked
The catcher of innocent souls
He's proud of his human collection
Of losers who give up the chase
Of winners who fail to look 'round
He creeps up behind the fallen and blind
They're gone with hardly a sound
Save me!
Oh, somebody reach out a hand
Save me!
From eternity caught in the grip of the butterfly man
He waits in the dark
For the scent of anger or hate
He hides behind ignorance
And it's never for long that he has to wait
A gentle caress
Is enough before fear takes a hold
The warning signs come far too late
By then he'll have captured your soul
Save me!
Somebody reach out a hand
Save me!
From the agony caught in the grip of the butterfly man
Save me!
Oh, somebody reach out a hand
Save me!
From eternity caught in the grip of the butterfly man
I've been here for so long
Don't even know what my purpose ever was
I don't even know where I belong
Through the years I've been waiting
Even time has lost it's meaning
Don't even know where I belong
Can't ever turn from this path
Don't even know what alternatives there are
Perhaps I wandered too far
I've been here for so long
Don't even hope for an end to all of this
I have no choice but to carry on
There you are
Fighting to escape from the womb
Dying in the snares of your chosen beliefs
Were you not set free far too soon?
There you are
Bathing in the warmth of creation
Drowning in the blood of your chosen beliefs
Prisoners of fate living in a state of sedation
Save me!
Oh, somebody reach out a hand
Save me!
Oh, somebody reach out a hand
Save me!
From eternity caught in the grip of the butterfly man
He waits in the dark
The catcher of elegant souls
Extravagant souls
Belligerent souls
He waits in the dark
His arms open wide
Never too short
Never too tall
He'll take them all
Ghost in the firewall
(Mitchell/Nolan/Pointer)
Look for me here
It's blacker than the night
Look for me here
But don't throw me in the light
Keep me on the inside
A part of the team
Keep me on the inside
I don't care what that means
Ooh, like the ghost in the firewall
Ooh, like a virus in the system
Ooh, like the ghost in the firewall
Let me in, let me fade away
Look for me here
My name is Legion
Look for me here
We are many, we are one
Keep me on the inside
Lost in the crowd
Keep me on the inside
Don't try to force me out
Ooh, like the ghost in the firewall
Ooh, like a virus in the system
Ooh, like the ghost in the firewall
Let me in, let me fade away
Let me in, let me fade away
Let me fade away
Climbing the net
(Mitchell/Nolan/Pointer)
I can see the other side
Keeping my head bowed down
I can see them all around
Dead staring eyes
Donning their ascension robes
Waiting for the time
Shouting down below
I told you once before, I told you so
Gotta build a tower
Need a better line of sight
We're climbing up the net
We're reaching for the sky
Gotta keep on rising
Take a ray of burning light
We're climbing up the net
Through the sky
I can see the other side
Try to keep a hold
Take the rollercoaster ride
On some binary code
Speaking in a single tongue
Think a single thought
Touching everyone
Reaching out, we've been here before
Do I join in the race? Keep my enemies near
Am I forced to embrace this modern Veneer?
Will I ever break free from this house of cards?
The truth is the victim, it was dead from the start
Gotta keep on rising
Take a ray of burning light
Gotta keep on rising
We're climbing
We're climbing up the net
We're climbing
We're reaching for the sky
We're climbing
We're climbing up the net
We're climbing
We're reaching for the sky
We're climbing up the net
A ray of burning light
A better line of sight
We're reaching for the sky
We're climbing up the net
A ray of burning light
A better line of sight
We're reaching for the sky
Moviedrome
(Mitchell/Nolan/Pointer)
Stay down
Like a shadow in a hallway
Watching all the blues and greens
As I hide from the glare of the monitor screen
Run fast
Like a shadow in a subway
Try to remain unseen
As I hide from the glare of the TV screen
We're all sucked in
Part of the core collective
We're all dragged in
Blind to the cause, we've been selected for
Elected for
Stand still
Like a ghost in the firewall
Watching all the blues and greens
As I listen to the rhythm of the fax machine
What will I be when winter comes again?
And we're wrapped up in furs and life has begun again
And it hurts to be away from you
From the world you made so well
What will I be when the summer comes once more?
And we're naked and weak in the eye of the sun once more
We're all sucked in
Leave it on the net - demands the optimist
No room for slaves to high tech reform
Maybe there's a way to save the pessimist
He could make it to the hills and ride out the storm
Formulas are set - declares the analyst
This is the road for everyone
Maybe we can hide, continue to exist
With a crate of bottled water and a sawn off shotgun
Try to survive
Don't look into his eyes
Try to stay alive
Don't look into his dead dead eyes
You can send me codes
From the safety of a chat room
In your grey ether clothes
I have looked into your soul
Looked into your soul
I'm sitting with my head in the radiogram
Waiting for some sign of a ghost or a little green man
Glued to the glowing of a sun behind the plastic hood
And the bass heavy tones that ooze from the pores in the wood
Oh, no! I can't go there again
Oh, no! Was this ever meant to be?
I'm sitting on the floor with the book in my hand
Dreaming of the world in a way that only children can
And I listen for the emanating sounds from the hidden choirs
The message in the radiant valves and red hot wires
Oh, no! I can't go there again
Oh, no! Was this ever meant to be?
To think it has come to this
Ruled by indifference, underlying waves of doubt
Such arrogant self reliance
Too far we have travelled out
Nervous in our sentience
Ordinary people, objects and events
Now is a time of foolish fears
Emotions run high and needless tears are shed
He has the face of a friend
And shall reach across the world into every home
We invite him in and offer no defence
And with every given soul he reaches for his throne
He has the face of an angel
As he leads us in the dance
Until we find ourselves alone
So we're standing in the moviedrome
Staring at the shadows and the falling lights
Prisoners forever in the moviedrome
Letting all the pictures be the guide to our fragile lives
Did we ever really learn?
Did we never really learn?
The human race has found its own true home
The dwelling places of these high tech lies
The few that see the world beyond the moviedrome
Must march on through the wilderness of fantasy, false images and pride
Friday's dream
(Mitchell/Nolan/Pointer)
What I dream tonight may rest with me
'Till morning comes again
From the truth comes light
We're vulnerable as we shelter from the rain
This is a place where all I touch
May not be as it seems
When I close my eyes I pray that you
May shield me from this pain
Hidden from my sight
So dangerous as we shelter from the rain
This is a place where all I touch
May not be as it seems
And still we go on waiting
For Friday's dream
It's a world that's far away
From the sound of people calling
Free me from these chains
It's a moment of escape
As the blood of fallen angels scars the earth
Tearing at the innocent once more
What I dream tonight may rest with me
'Till morning comes again
Weakened by our doubts
We cling to this as we shelter from the rain
It's a world that's far away
From the sound of people calling
Free me from these chains
It's a moment of escape
As the blood of fallen angels scars the earth
Tearing at the innocent once more
It's a world that's far away
From the sound of people calling
Free me from these chains
It's a moment of escape
As the blood of fallen angels scars the earth
Burns the earth
Tearing at the innocent once more
When I close my eyes I pray we'll find
A shelter from the rain
What I dream tonight may rest with me
'Till morning comes
'Till morning comes and I wake up