|
Для записи очередного альбома ребята решили отменить все гастроли и полностью посвятить себя творчеству. Неожиданно Джонс заявил о том, что хотел бы заняться исключительно продюсерской деятельностью. Работу над альбомом пришлось прервать с надеждой, что клавишник/басист одумается, и через пару месяцев она действительно возобновилась. В то же время музыканты основали собственный лейбл, получивший весьма красивое название Swan Song, т.е. «Лебединая песня». К середине года альбом «Физические граффити» был завершен. Поскольку материала накопилось много (Пейдж решил вытащить из загашника многое из того, что не вошло на предыдущие диски), свой шестой студийник они сделали двойным, а иначе на многое пришлось бы забить, а не очень-то хотелось. В связи с такой продолжительностью здесь можно встретить все то, что было в музыке Led Zeppelin к этому моменту, – блюз, хард, фолк, прогрессив, – поэтому каких-то особых инноваций ожидать уже не приходится.
Первая сторона содержит наиболее запоминающиеся вещи, каждую из которых правомерно можно назвать классикой хард-рока, пусть аранжировки и стали попроще.
1) «Custard Pie». Среднетемповая энергичная композиция с риффующей гитарой в лучших традициях блюз-рока. Запоминаются, например, самые настоящие повизгивания гитары в сольной части. Лирика отсылает к первым альбомам квартета, где основной темой были женщины. Вот и здесь Плант рассказывает нам о своей страсти к очередной соблазнительной особе. Кстати, вспомните «Hats Off to (Roy) Harper» с третьего альбома и сравните две эти вещи. Похоже, правда? Получается, что группа вновь вспомнила о Бакки Уайте, а заодно и о другом блюзмене – Слипи Джоне Эстесе («Drop Down Daddy»).
2) «The Rover». Еще один энергичный боевичок с отличным риффингом. Текст представляет собой монолог человека, который побывал во многих местах и уверен, что взаимопонимание и поддержка друг друга помогут людям преодолеть невзгоды.
3) «In My Time of Dying». Ба-а-альшой такой блюз аж на 11 минут с ярко выраженной христианской тематикой: «Когда я буду умирать, пусть никто меня не оплакивает. Иисусе, ты будешь моим смертным одром». Гитарная игра периодически сменяется жесткой ритм-секцией (так держать, Бонзо!). В начале тема звучит скучновато, однако потом, когда появляется хардовая энергетика, становится интереснее. В определенный момент музыка ускоряется. Темповых переходов довольно много, и создается впечатление, что продолжать так можно до бесконечности, о чем в конце, после внезапного прекращения музыки, и сообщает Пейдж. Кстати, песня эта принадлежит английскому фольклору, и первым ее обработал Боб Дилан на своем дебютном альбоме 1962 г.
4) «Houses of the Holy». Можно сказать, самая попсовая песня здесь – очень уж просто звучат риффы и вокал, – однако все равно неплохо. Данная романтическая композиция когда-то не вошла в одноименный альбом (хотя некоторые вещи там звучат похуже, чем она) и вот теперь наконец увидела свет.
5) «Trampled Under Foot». Еще один хитовый хард-рок на фанковой основе (слышатся отголоски Стиви Уандера) с запоминающимся риффингом нон-стоп. Так и представляешь себя едущим в автомобиле, ведь песня-то о машине и в то же время о девушке. Пожалуй, это самая лучшая песня в мировой рок-музыке, где столь удачно соединяются эти две темы.
6) «Kashmir». Самая известная композиция с данного альбома, рифф которой пришел к Пейджу при его посещении Марокко, поэтому здесь и присутствуют восточные влияния, да и текст, в котором упоминается, например, знойная пустыня и палящее солнце, также в тему. Тревожная атмосфера создается мистически звучащим меллотроном и запоминающимся вокалом. Клавишные периодически выдают торжественный проигрыш. К записи был также приглашен симфонический оркестр Марракеша.
Вторая сторона получилась более экспериментальной и, по моему мнению, менее яркой и запоминающейся.
7) «In the Light». Еще одна эпическая композиция, но временами поскучнее остальных. Пронзительно звучат клавишные, будто приглашая нас в сказки «1001 ночи» (вновь слышится что-то восточное). Затем появляется вокал – растягивая слова, Плант просит кого-то верить в то, что всегда можно найти правильный путь, в особенности если рядом с тобой человек, готовый тебя поддержать. В конце концов вступает ритм-секция и начинается хард-рок. В середине звучит запоминающийся риффинг, после чего вновь слышны клавишные, звучавшие в начале.
8) «Bron-Yr-Aur». Приятный инструментал, построенный на игре на акустической гитаре. Ребята опять вспомнили знаменитый коттедж Планта, только на этот раз название было написано правильно.
9) «Down by the Seaside». Более блюзовая вещь – неторопливая, нетяжелая и напоминающая Supertramp примерно того же периода. В середине музыка слегка утяжеляется и ускоряется, но ненадолго. Впрочем, атмосферу присутствия у моря ребята воссоздали удачно. Основной темой песни стали поиски человеком пути в жизни.
10) «Ten Years Gone». Баллада, отголоски которой слышны во многих композициях 80-х годов. Запоминающаяся гитарная игра: электрогитара вносит в тему тяжесть, а акустическая гитара – блюзовость. Плант поет о десяти годах, прошедших с первой встречи с той, кто стала для него очень нужным человеком.
11) «Night Flight». Более быстрая, но мало чем примечательная вещь – рок-н-ролл с клавишными на заднем плане. Несмотря на то, что в названии присутствует слово «полет», в песне говорится о путешествии на поезде.
12) «The Wanton Song». По жесткому риффингу, напоминающему «Trampled Under Foot», эта вещь больше подошла бы для первого диска. Темой данной композиции стало страстное влечение к существу противоположного пола, но Плант умудряется петь об этом без всяких пошлостей.
13) «Boogie with Stu». Прикольное такое рок-н-ролльное буги, звучащее так, словно записывали в каком-нибудь баре – Бонзо глухо стучит, Стю (Иэн Стюарт) играет на фортепьяно, временами появляется акустическая гитара. В конце продолжительный стук ударных и смех. За основу композиции взяли тему «Ooh My Head» Ричи Вэленса (того самого, который погиб в авиакатастрофе вместе с Бадди Холли).
14) «Black Country Woman». Начинается с того, что инженер Эдди Крамер пытается убрать из записи случайно попавший туда звук пролетевшего самолета, однако Плант предлагает оставить все как есть. Затем следует еще одна прикольная композиция – блюз с отличной гитарной игрой. Появляется глухой стук Бонзо, а потом уже ритмический драмминг. Написав песню, являющуюся обращением к негритянке, ребята тем самым лишний раз подчеркнули, какая музыка на них влияла.
15) «Sick Again». Среднетемповый хард, как и многие другие темы, начинающийся с жесткой гитары. Здесь Плант обращается к шестнадцатилетней девушке, к которой он не безразличен. Как видите, ребята вновь вернулись к песням про девочек – может быть, захотели вспомнить молодость.
После записи опять началась привычная борьба за обложку – на ней изобразили нью-йоркское четырехэтажное здание, внутри которого можно было увидеть фотографии Марлен Дитрих, королевы Елизаветы II и т.д., а также самих участников групп, переодетых в женские платья.
Что же, альбом получился достаточно неровным и к концу запоминающихся тем становится все меньше, однако он включил в себя ряд великолепных вещей и в течение нескольких недель оставался на вершине чартов, а за ним, кстати, туда попали и все остальные вышедшие к тому времени альбомы Led Zeppelin, что стало своеобразным рекордом. |
|
|
| |
Собственно, две части этого альбома являются скорее двумя разными альбомами, нежели двумя частями одного. Первая – жесткая и рок-н-рольная, вторая – лирическая и экспериментальная. На первой Led Zeppelin решили выдать как следует слушателям, разомлевшим на их предыдущем творении «Houses of the Holy». Выдача получилась относительно мощной, но в ней присутствовала и «сдача». Музыка стала примитивнее. Это, конечно, касается не всех песен, например, «Kashmir» стал чуть ли не визитной карточкой группы, однако остальные вещи в большей степени не оправдывают своей продолжительности, являясь затянутым повторением собственной главной темы. Правда, мастерство исполнения в них настолько велико, что большинство других рок-групп об уровне этого альбома не могут даже и мечтать. (Все познается в сравнении. Слушая Whitesnake, например, понимаешь, что «Physical Graffiti» феноменально хороши).
Песни второй части альбома более короткие и насыщенные. И, как уже было сказано, гораздо менее тяжелые. Что, впрочем, их не портит. Наоборот в них имеется изрядная доля изысканности. В целом, вторая часть выглядит гораздо менее занудной, чем первая.
Вместе с некоторым упрощением музыке, у Led Zeppelin произошли еще два изменения: почти пропала блюзовая составляющая, и Плант наконец-то перестал ныть (последнее не может не радовать). Композиции стали более решительными и твердыми, а звук гитары и гитарные темы несколько сухими, как будто группа решила слегка дистанцироваться от своего слушателя. Или прибавила снобизма, кому как больше нравится.
Итог: по сравнению с другими хард-роковыми группами альбом очень сильный. У Led Zeppelin же он слабее всех предыдущих, но сильнее последующего «Presence».
|
|
See me coming, mama
Throw your man out the door
I ain't no stranger
I've been this way before
Put on your night shirt and your morning gown
You know by night I'm gonna shake'em on down
Put on your night shirt, mama
And your morning gown
Well, you know by night
I'm gonna shake'em on down
Your custard pie, yeah, sweet and nice
When you cut it, mama, save me a slice
Your custard pie
I declare it's sweet and nice, I like your custard pie
When you cut it, mama
Mama, please, save me a slice
Sure want a piece of your custard pie
Sure want a piece of your custard pie
Sure want a piece of your custard pie
Sure want a piece of your custard pie
Drop down
Drop down
Drop down
Drop down
The rover
(Page/Plant)
I've been to London, seen seven wonders
I know to trip is just to fall
I used to rock it, sometimes I'd roll it
I always knew what it was for
There can be no denying
That the wind will shake'em down
And the flat world's flying
There's a new plague on the land
Just join hands
If we could just join hands
If we could just join hands
Traversed the planet when heaven sent me
I saw the kings who rule them all
Still by the firelight and purple moonlight
I hear the rested rivers call
And the wind is crying
From a love that won't grow cold
My lover, she is lying
On the dark side of the globe
Just join hands
If we could just join hands
If we could just join hands
You got me rocking when I ought to be a rolling
Darling, tell me, darling, which way to go?
You keep me rocking, baby, then you keep me stolen
Won't you tell me, darling, which way to go?
Oh, how I wonder, oh, how I worry
And I would dearly like to know
I've all this wonder of earthly plunder
Will it leave us anything to show?
And our time is flying
See the candle burning low
Is the new world rising
From the shambles of the old?
Just join hands
If we could just join hands
If we could just join hands
That's all it takes
That's all it takes
That's all it takes
In my time of dying
(Page/Plant/Jones/Bonham)
In my time of dying
Want nobody to mourn
All I want for you to do
Is take my body home
Well, well, well
So I can die easy
Well, well, well
So I can die easy
Jesus, got to make you
Jesus, gonna make you
Jesus, gonna make you my dying bed
Meet me, Jesus, meet me
Meet me in the middle of the air
If my wings should fail me, lord
Please, meet me with another pair
Well, well, well
So I can die easy
Well, well, well
So I can die easy
Jesus gonna make up
Somebody, somebody
Jesus gonna make up
Jesus gonna make you my dying bed
Oh, saint Peter at the gates of heaven
Won't you let me in?
I never did no harm
I never did no wrong
Oh, Gabriel
Let me blow your horn
Let me blow your horn
Oh, I never did, did no harm
I've only been the young once
I never thought I'd do anybody no wrong, no, not once
Oh, I did somebody some good
Somebody some good
Oh, did somebody some good
I must have did somebody some good
I see the smiling faces
I know there must be lipstick traces
I see them in the streets
And I see them in the field
And I hear them shouting under my feet
And I know it's got to be real
Oh lord, deliver me
All the wrong I've done
You can deliver me, lord
I only wanted to have some fun
Hear the angels marching
Hear them marching
Hear them marching
Hear them marching
Oh, my Jesus
Oh, my Jesus
Oh, my Jesus
Oh, my Jesus
That's got to be my Jesus
It's got to be
It's got to be my Jesus
It's got to be my Jesus
I'll touch Jesus
I'll touch Jesus
I'll touch Jesus
I'll touch Jesus
Oh, don't you make it my dying?
Dying, dyin
Houses of the holy
(Page/Plant)
Let me take you to the movies
Can I take you to the show?
Let me be yours ever truly
Can I make your garden grow?
From the houses of the holy
We can watch the white doves go
From the door comes Satan's daughter
And it only goes to show
You know
There's an angel on my shoulder
In my hand a sword of gold
Let me wander in your garden
And the seeds of love I'll sow
You know
So the world is spinning faster
Are you dizzy when you're stoned?
Let the music be your master
Will you heed the master's call?
Oh, Satan and man
Said there ain't no use in crying
'Cause it will only, only drive you mad
Does it hurt to hear them lying?
Was this the only world you had?
So let me take you, take you to the movie
Can I take you, baby, to the show?
Why don't you let me be yours ever truly?
Can I make your garden grow?
You know
Trampled under foot
(Page/Plant/Jones)
Greasy slicked down body
Groovy leather trim
I like the way you hold the road
Mama, it ain't no sin
Talking 'bout love
Talking 'bout love
Talking 'bout
Trouble free transmission
Helps your oil's flow
Mama, let me pump your gas
Mama, let me do it all
Talking 'bout love
Talking 'bout love
Talking 'bout
Dig that heavy metal
Underneath your hood
Baby, I could work all night
Believe I've got the perfect tools
Talking 'bout love
Talking 'bout love
Talking 'bout
A model built for comfort
Really built with style
Specialist tradition
Mama, let me feast my eyes
Talking 'bout love
Talking 'bout love
Talking 'bout
Factory air conditioned
Heat begins to rise
Guaranteed to run for hours
Mama, it's a perfect size
Talking 'bout love
Talking 'bout love
Talking 'bout
Grooving on the freeway
Gauge is on the red
Gun down on my gasoline
Believe I'm gonna crack a head
Talking 'bout love
Talking 'bout love
Talking 'bout
I can't stop talking about
Can't stop talking about
Come to me for service
Every hundred miles
Baby, let me check your points
Fix your overdrive
Talking 'bout love
Talking 'bout love
Talking 'bout
Fully automatic
Comes in any size
Makes me wonder what I did
Before we synchronized
Talking 'bout love
Talking 'bout love
Talking 'bout
Feather light suspension
Coils just couldn't hold
I'm so glad I took a look
Inside your showroom doors
Talking 'bout love
Talking 'bout love
Talking 'bout
I can't stop talking about love
I can't stop talking about love
Kashmir
(Page/Plant/Jones/Bonham)
Oh, let the sun beat down upon my face
Stars to fill my dream
I am a traveler of both time and space
To be where I have been
To sit with elders of the gentle race
This world has seldom seen
They talk of days for which they sit and wait
All will be revealed
Talk and song from tongues of lilting grace
Whose sounds caress my ear
But not a word I heard could I relate
The story was quite clear
Ooh baby, I've been flying
Mama, there ain't no denying
Ooh yes, I've been flying
Mama, ain't no denying, no denying
All I see turns to brown
As the sun burns the ground
And my eyes fill with sand
As I scan this wasted land
Trying to find
Trying to find where I've been
Oh, pilot of the storm who leaves no trace
Like thoughts inside a dream
Heed the path that led me to that place
Yellow desert stream
My Shangri La beneath the summer moon
I will return again
Sure as the dust that floats high in june
When moving through Kashmir
Oh, father of the four winds, fill my sails
Across the sea of years
With no provision but an open face
Along the straits of fear
When I'm on, when I'm on my way
When I see, when I see the way you stay
Ooh, yeah, yeah
Ooh, yeah, yeah, when I'm down
Ooh, yeah, yeah
Ooh, yeah, yeah, well, I'm down, so down
Ooh, my baby
Ooh, my baby, let me take you there
Come on, let me take you there
Let me take you there
In the light
(Page/Plant/Jones)
And if you feel that you can't go on
And your will's sinking low
Just believe and you can't go wrong
In the light you will find the road
You will find the road
Hey! Did you ever believe that I could leave you?
Standing out in the cold
Hey, baby! I know how it feels 'cause I have slipped through
To the very depths of my soul
Baby, I just wanna show what I'd give you
It is from every bend in the road
Now listen to me, as I was and really would be for you too, honey
As you would for me, oh, I would share your load
Let me share your load
Ooh, let me share, share your load
And if you feel that you can't go on
In the light you will find the road
Hey! Though the winds of change may blow around you
But that will always be so
Oh, when love is pain it can devour you
If you are never alone
I would share your load
I would share your load
Baby, let me, oh, let me
In the light
Everybody needs the light
Ooh, baby
In the light
In the light
In the light
Light, light, light
In the light
Light, light, light
In the light
Light, light, light
In the light
Light, light, light
In the light
Bron-Yr-Aur
(Page)
Instrumental track
Down by the seaside
(Page/Plant)
Down by the seaside
See the boats go sailing
Can the people hear
What the little fish are saying?
People turned away
People turned away
Down in the city streets
See all the folk go racing, racing
No time left
To pass the time of day
People turned away
People turned away
So far away, so far away
See how they run, see how they run
See how they run, see how they run
Do you still do the twist?
Do you find you remember things that well?
I wanna tell you, some go twisting every day
Though sometimes it's awful hard to tell
Out in the country
Hear the people singing
Singing 'bout their progress
Knowing where they're going
People turned away
Yes, people turned away
Sing loud for the sunshine
Pray hard for the rain
And show your love for lady nature
And she will come back again
People turned away
People turned away
Ten years gone
(Page/Plant)
Then as it was
Then again it will be
And though the course may change sometimes
Rivers always reach the sea
Blind stars of fortune
Each have several rays
On the wings of maybe
Down in birds of prey
Kind of makes me feel sometimes
Didn't have to grow
But as the eagle leaves the nest
It's got so far to go
Changes fill my time
Baby, that's alright with me
In the midst I think of you
And how it used to be
Did you ever really need somebody?
And really need'em bad
Did you ever really want somebody?
The best love you've ever had
Do you ever remember me, baby?
Did it feel so good?
'Cause it was just the first time
And you knew you would
Through the eyes and I sparkle
Senses growing keen
Taste your love along the way
See your feathers preen
Kind of makes makes me feel sometimes
Didn't have to grow
We are eagles of one nest
The nest is in our soul
Vixen in my dreams
With great surprise to me
Never thought I'd see your face
The way it used to be
Oh, darling
Oh, darling
Oh, darling
Oh, darling
I'm never gonna leave you
I never gonna leave
Holding on, ten years gone
Holding on, ten years gone
Holding on, ten years gone
Ten years gone
Night flight
(Page/Plant/Jones)
I received a message
From my brother 'cross the water
He sat laughing as he wrote: "The end's in sight"
So I said goodbye to all my friends
And packed my hopes inside a matchbox
'Cause I know it's time to fly
Come on, meet me in the morning
Meet me in the middle of the night
The morning light is coming
Don't it make you wanna go and feel alright?
I just jumped a train that never stops
So now somehow I'll know
I never finished paying for my ride
Just when someone pushed a gun into my hand
Tell me I'm the type of man
To fight the fight that I'll require
Come on, meet me in the morning
Won't you meet me in the middle of the night?
The morning light is coming
Don't it make you wanna go and feel alright?
Oh mama, well, I think it's time I'm leaving
Nothing here to make me stay
Oh mama, well, it must be time I'm going
They're knocking down them doors, they're trying to take me away
Please, Mr. Brakeman, won't you ring your bell?
And ring it loud and clear
Please, Mr. Fireman, won't you ring your bell?
Tell the people they got to fly away from here
I once saw a picture of a lady with a baby
Southern lady, had a very, very special smile
We are in the middle of a change in destination
When the train stops all together we will smile
Come on, come on, meet me in the morning
Won't you meet me in the middle of the night, night, night?
Everybody know the morning time is coming
Don't it make you wanna feel alright?
Make me feel alright
Fly now, baby
Get to fly, yeah
Fly now, baby
The wanton song
(Page/Plant)
Silent woman, in the night you came
Took my seed from my shaking frame
Same old fire, another flame
And the wheel rolls on
Silent woman, through the flames you come
From the deep behind the sun
Seems my nightmares have just begun
Left me barely holding on
With blazing eyes you see my trembling hand
When we know the time has come
Lose my senses, lose command
Feel your healing rivers run
Is it every time I fall?
That I think this is the one
In the darkness can you hear me call?
Another day has just begun
Silent woman, my face is changed
Some know in ways to come
Feel my fire needs a brand new flame
And the wheel rolls on, rolls on
Boogie with Stu
(Mrs. Valens/Stewart/Page/Plant/Jones/Bonham)
Been in town, my baby
We just got to rock on
Yeah, yeah, yeah, yeah, darling
We just gotta go home
I don't want no tutti frutti, no lollipop
Come on, baby, just rock, rock, rock
Yeah, yeah, yeah, yeah, honey
We've been shaking all night
Oh, oh, oh, oh, darling
We just gotta roll right
Ooh, my head, rock on
Rock on
Hey, babe! Hey, babe!
Hey, babe! Hey, babe!
Hey, babe! Hey, babe!
Hey, babe! Hey, babe!
I don't want no tutti frutti, no lollipop
Come on, baby, just rock, rock, rock
I don't want no tutti frutti, no lollipop
Come on, baby, just rock, rock, rock
Black country woman
(Page/Plant)
Hey, hey, mama! What's the matter here?
Hey, hey, mama! What's the matter here?
You didn't have to tell me that you love me so
You didn't have to love me, mama, let me go
Hey, hey, mama! What's the matter here?
You didn't have to make me a total disgrace
You didn't have to leave me with that beer in my face
Hey, hey, mama! what's the matter here?
That's alright, it's awful dog gone clear
Hey, hey, baby! Why you treat me mean?
Oh, oh, baby! Why you treat me mean?
You didn't have to crucify me like you did
You didn't have to tell me I was just your kid
Hey, hey, mama! Why'd you treat me mean?
You didn't have say you'd always be by my side
You didn't have to tell me you'd be my blushing bride
Hey, hey, mama! Why you treat me mean?
But that's alright, I know your sisters too
You didn't have to tell me that you love me so
You didn't have to leave me, mama, let me go
Hey, hey, mama! What is wrong with you?
You didn't have to leave me like a total disgrace
You didn't have to leave me with that beer on my face
Hey, hey, mama! What is wrong with you?
But that's alright, I'd be the same way too
You didn't have to crucify me like you did
You didn't have to tell me I was just your kid
Hey, hey, mama! What's the matter here?
You didn't have to tell me you would be my own
You didn't have to tell me, baby, let me go
Hey, hey, mama, what is wrong with you?
That's alright, I know your sister too
What's the matter with you, mama?
Sick again
(Page/Plant)
From the window of your rented limousine
I saw your pretty blue eyes
One day soon you're gonna reach sixteen
Painted lady in the city of lies
Oh, do you know my name?
Do I look the same?
You know I'm the one you want
I must be the one you need
Clutching pages from your teenage dream
In the lobby of the hotel paradise
Through the circus of the L.A. queens
How fast your learn the downhill side
Oh, do you know my name?
Do I look the same?
You know I'm the one you want, baby
I must be the one you need
Lips like cherries and the brow of a queen
Come on! Flash it in my eyes
Said you dug me since you were thirteen
Then you giggle as you heave and sigh
Oh, do you know my name?
Do I look the same?
I gotta tell ya I'm the one you want
I know I must be the one you need
Hours, hours and the moments in between
Oh baby, I couldn't count the times
The fun of coming, oh, the pain in leaving
Baby, dry those silver eyes
Oh, do you know my name?
Do I look the same?
You know I'm the one you want
I'm the one you need