|
|
|
Arena
« Songs From the Lion's Cage »
| |
|
| |
|
|
| |
| |
| |
1 | Out Of The Wilderness
|
| 2 | Crying For Help I
|
| 3 | Valley Of The Kings
|
| 4 | Crying For Help II
|
| 5 | Jericho
|
| 6 | Crying For Help III
|
| 7 | Midas Vision
|
| 8 | Crying For Help IV
|
| 9 | Solomon |
|
John Carson - vocals
Keith More - guitars
Clive Nolan - keyboards
Cliff Orsi - bass
Mick Pointer - drums
Guest musicians:
Steve Rothery - guitars on track 8 |
|
Produced by Mike Stobbie
Engineered by Clive Nolan
Mixed by Teo Miller
Recorded at: Drums - Orchard farm Studios, Buckinghamshire, Vocals, bass - Thin Ice Studios, Berkshire, Guitars & keyboards - Arena Studios, London
Mixed at Arena studios, London
Recorded between July-October 1994
Mastered at abbey Road Studios, London by Chris
Blair
Sleeve design and artwork by John Gosler |
|
| Out of the wilderness
(Nolan/Pointer)
Soon there will come a time
Whether a life like mine
Reaches you
Touches you
Under a cloud of fear
No longer need me here
Feeling secure
Part of the cause
Dramatic setting for
Friendship is not so pure
Innocence
Influence
Now we have come |
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
Дебютный альбом британских классиков посвятивших свой жизненный путь музыке прогрессивного рока. Основу команды составляют барабанщик Мик Пойнтер (ex-MARILLION) и значительная фигура на проговой сцене клавишник Клайв Нолан (ex-PENDRAGON, SHADOWLAND, STRANGERS ON A TRAIN), также в записи на то время свою роль сыграли вокалист Джон Карсон, басист Клифф Орси и гитарист Кит Мор. Что ж, как и упоминалось ранее исполняют ребята прогрессив рок, а точнее с приставкой нео прогрессив рок, – что выражается в обильном количестве синтезаторных соло партий (хотя и гитарные соло тоже присутствуют), а также использованию разных шумовых эффектов (например, в виде звука телефона или др.) и партий пианино, сложным и навороченным аранжировкам. По жёсткости звучания музыка не выходит за рамки хард рока, то есть даже когда и попадаются более-менее тяжёлые вещи - к металу они однозначно никакого отношения не имеют. Записано всё очень качественно и профессионально, даже не скажешь что это дебютная работа, что только добавляет им ещё дополнительный плюс. Как вокалист Карсон великолепно справляется с положенной на него задачей, но это, к сожалению, не говорит о его интересности или же оригинальности голоса, просто обыкновенный чистый проговый вокал (иногда поющий очень даже страдальчески), единственное, что можно добавить по этому поводу – слушать его приятно. Теперь касаемо мелодической стороны пластинки – если сказать обобщённо, то банду можно сравнить с корифеями этого жанра Marillion и где-то даже с Asia, но неизменным остаётся факт что материал вполне заслуживает статуса своей оригинальности и индивидуальности. Нет, конечно, будет неправильно говорить, что все вещи на диске интересны, ведь это не реально, особенно если учесть стилистику жанра. Так получается, что вроде бы есть и сто процентные чётко цепляемые хиты, как сильный боевик «Midas Vision» и длинный эпик «Solomon», также три замечательные инструменталки «Crying For Help», и последняя четвёртая - очень симпатичная баллада, напомнила мне самые депрессивные вещи Pink Floyd, она интересна ещё и из-за весьма мелодичной грустной гитарной соло партии, но ко всему прочему есть на альбоме несколько затянутые композиции, утомляющие своей структурой: «Valley Of The Kings» и «Jericho». В целом, для дебюта неплохо, но если взять и сказать конкретно (что, в общем, я всегда и делаю) – диск не больше чем хорош. |
|
|
| |
| | | |
| |
Дебют прославленных апологетов неопрогессива. Группа, изначально задуманная как очередной проект, была создана клавишником Pendragon Клайвом Ноланом (поучаствовавшем в создании еще кучи групп и проектов, среди которых Shadowland, Strangers On A Train, Casino и др.) и бывшим ударником Marillion, а к моменту создания Арены - дизайнером кухонной гарнитуры, Миком Пойнтером.
Состав дополнили Кейт Мур - известный сессионный гитарист, больше известный по работе с Asia, басист Клифф Орси и вокалист Джон Карсон. На своем дебюте Арена продемонстрировала, как могли бы звучать Marillion в девяностые, если б оттуда не ушел Фиш, а сама группа не сошла бы с неопрогрессивных рельсов.
Действительно, голос и манера пения Джона Карсона воскрешает в памяти ранние дни Marillion с Фишем. Скажу более: Карсон более техничен и артистичен, чем Фиш, и его певческий талант ничуть не уступает Гэбриэлу и Хэммиллу.
Далее, манера игры Нолана продолжает традицию, начатую Тони Бэнксом и продоженную Марком Келли из Marillion, а также плеядой неопроговых клавишников 80-х и 90-х.
Звучание гитары Кейта Мура вполне сопоставимо с игрой Стива Розери, который, кстати, поучаствовал в создании этого диска как сессионный музыкант. Ритм-секция весьма и весьма прямолинейна и не слишком изобретательна, хотя, в ретроспективе на этом альбоме представлено лучшее, на что способен Мик Пойнтер. Да и игра Орси выглядит весьма прилично, особенно на "Solomon".
Альбом, длящийся около часа, состоит из мини-эпических пьес и серии коротких, преимущественно инструментальных композиций, под общим названием "Crying For Help", расположенных между пьесами и представляющих собой что-то вроде интермедий. Поэтому альбом звучит весьма ровно и сбалансированно по динамике и настроению.
Теперь, собственно, о музыке, представленной на альбоме. Первая же композиция "Out Of The Wilderness", сделанная в духе "Dance On A Volcano" от Genesis, задает тон всему альбому: весьма мелодичная и в то же время величественная музыка, сделанная по канонам неопрогрессива и слегка "утяжеленная". Массивные клавишные Нолана привносят элементы симфонизма, в то время как великолепнейший вокал Карсона делает композицию живой и эмоциональной. "Jericho" и "Valley Of The Kings" ближе к Genesis, чем к Marillion. Здесь Карсон звучит уже как двойник Гэбриэла, а не Фиша, в то время как концовка "Jericho" до боли напоминает "Fountain Of Salmacis", а начало "Valley Of Kings" - "Dodo/Lurker" тех же Genesis. Вполне хитовая "Midas Vision", включаемая группой чуть ли не во все свои концертные выступления, заставляет вспомнить Pink Floyd времен "Wish You Were Here" - этакий микс из "Welcome To The Machine" (по части клавишных), "Have A Cigar" (по темпу и гитарным партиям) и "Wish You Were Here" (тот же эффект "трансляции по радио"). Под занавес - эпическое полотно "Solomon", сделанное по мотивам того же "Fountain Of Salmacis". Вокал Карсона здесь звучит безупречно, в то время как клавишные соло Нолана очень техничны и уместны. Тем не менее, надо отметить, что при ближайшем рассмотрении, музыка Арены, особенно на этом альбоме, представляет собой вариации на темы из композиций других групп и исполнителей, причем, не обязательно прогрессивных. Так, например, гитарные пассажи в середине "Jericho" взяты из какой-то баллады Брайана Адамса. Ну а про влияние Genesis и Marillion было сказано уже много.
Тексты, связанные с библейской тематикой - одно из самых слабых мест на альбоме. Мало того, что сами тексты, хоть и многословны, но содержат мало смысла, так еще и наполнены огромным количеством штампов. По сравнению, скажем, с Pallas, лирика у Арены совсем некудышная. К сожалению, со временем ситуация не улучшилась.
Тем не менее, это важный с исторической точки зрения альбом, т.к. он знаменовал собой некоторую вторую фазу развития неопрогрессива (первая началась с первых альбомов IQ и Marillion), с ориентацией уже не на "новую волну", а ближе к более тяжелым формам рока. К тому же, это единственная работа, на которой можно услышать Джона Карсона, великолепнейшего вокалиста, но, к сожалению, сильно недооцененного.
Хорошая работа, адекватно оцененная в свое время и ставшая уже классикой жанра. |
|
|
| |
| | | |
| |
|
| |
просмотров: 14335 |
Etched on my mind unsure
Common sense
Confidence
Far reaching consequence
Born from indifference
Leave me here now
Forgotten with pretence
Forward and sufferance
Leave me here now
When the time was right
And the signs were clear
I should have known
But I didn't hear the warning
The calling
When the moment came
And the lonliness
Was falling in
I couldn't find a reason
I stopped believing
Once more to the breach
There's nothing left to teach me now, now!
Stand up and be counted
No more time for doubt, stand up, stand up!
Was it empathy or apathy we shared?
There's no understanding
When honesty's not there
No hand me down excuses, insincerity too far
Are brave enough or strong enough?
When truths are told in halves
Now it's obvious
It's so obvious to me
Now it's obvious
In this wilderness you'll see
That hollow words are reckless
Allies souls can move apart
Surface wounds infectious
Through to your Achilles heart
Ooh, forgive them for they know not what they do
What is forgiveness?
Who grants forgiveness?
Who gives a damn?
I'm breaking out of this wilderness
I turn my back on all the make believe and promises
A soldier of fortune, I fell once before
But I live again, I'm part of this once more
I'm breaking out of this wilderness
I've cut my way through all the sympathy and tenderness
A soldier of fortune, I fell once before
But I live again, I'm part of this once more
Crying for help I
(Nolan/Pointer)
Instrumental track
Valley of the kings
(Nolan/Pointer)
Desperation on your own
Let the kindred spirits go
Keep on building, stone on stone
Never fail, never doubt
Stands alone, stone on stone
I shall lie within this shrine
Waiting for ten thousand years
Free from preconceived ideas
Isolated, hibernating
Sleeping through the age of man
Darkest hour before the dawn
Patiently, silently
Hanging on a single hope
Clinging to a fragile rope
Desperation, preservation
Keeping the faith
Too much at stake
Do what the gods say
Every day the idea grows
Money is no object so
Keep on building, stone on stone
Let the temple reach the clouds
Stands alone, stone on stone
Working on the grandest scale
How could worshipped idols fail?
What is mine is mine you know
Rights are not for you and so
Keep on building, stone on stone
Make it strong and make it proud
Stands alone, stone on stone
In this glory lies the key
Mine is immortality
Untold wealth hidden with care
By stealthy people
Promised riches stored in haste
By urgent people
Sworn on the good book, hard look
Hardly a whisper, a whisper away
Sworn on the new faith, keep sake
Keeping a distance, a distance away
Jewels lie thick as far as the eye
As far as the eye can barely see
Elegant crystal, the wishful
Dragged through the sands of time for me
Born from resistance, innocence
Into the darkness the blind will be thrown
Born from acceptance, vehemence
Venomous promises, innocent foes
You will all hear me, all fear me
Standing in line with your faith at your feet
Do what your will has and fight back
Come meet your maker, your saviour
One man, fate unknown
Born of stone on stone
One flame lights the fire
Dawn of stone on stone
My faith will stand up alone
Your light enriching the sacred stone
One man, fate unknown
Born of stone on stone
Crying for help II
(Nolan/Pointer)
Instrumental track
Jericho
(Nolan/Pointer)
Forget the lights, forget the sounds
You no longer need me 'round
Lost my patience, lost my pride
The story of my life
Innocence is no way to hide
Forget the light, forget the sound
Why do you have to drag me down?
Men of night in disguise
Slay this barren child
Sadness is your only friend
Please, forgive me
I didn't mean to
Play with your emotions
Tear apart your passions
Please, forgive me
I didn't mean to
Hurt you with false meanings
Hurt you with false feelings
Is what you see? Is what you get?
Overhearing distant sounds
Is what you wish? Is what you hope?
Given both ends of the rope
Both ends of the rope
When you turn against the system
And the rules that are taught
The true unconscious law
An action without thought
To free yourself forever
From the shackles and the chains
Of any kind of hell
You can call this need by any other name
When you stay held down
For most of your life
It's not hard to find a cause
It's the catalyst behind the knife
The knife
Gonna turn the tide against you
Gonna make this private revolution
Gonna smash the gates and march right through
Gonna tear apart this institution
I'm coming down to find you
Gonna make this private revolution
Better keep this faith behind you
Gonna lead the way to new solutions
Jericho
I'll bring those walls right down on you
Jericho
I'll bring those walls right down on you
Gonna turn the tide against you
Gonna make this private revolution
Gonna smash the gates and march right through
Gonna make this private revolution
Jericho
I'll bring those walls right down on you
Jericho
I'll bring those walls right down on you
Crying for help III
(Nolan/Pointer)
Instrumental track
Midas vision
(Nolan/Pointer)
Creeping out into the night
Keep your hands outstretched and your eyes closed tightly
Running out on your own
Don't answer the door or the telephone
This is no kind of a dream
Not a blessing but a curse
This is no illusion
You've had them before, this isn't the first
Reaching out, so cold
What did I say? Did I do
To lose my hold on you
Everything you touch
With your fingertips hurts so much
There's a fallen wish
It's shattered on the ground like a broken gift
The Midas vision
Was always beating in your heart
The foolish greed, the golden seed
Is dragging out of the reason and tearing you apart
Reaching out, so cold
What did I say? Did I do
To lose my hold on you
Reaching out with all that I could give
What should I say? Should I do
To make you
Holding out, holding out your hands
Open up, open up your eyes
Is that the knock or the ringing of the bell?
Open the door to your own private hell
Reaching out, so cold
What did I say? Did I do
To lose my hold on you
Reaching out with all that I could give
What should I say? Should I do
To make you start to live again
Reaching out, so cold
What did I say? Did I do
To lose my hold on you
Reaching out with all that I could give
What should I say? Should I do
To make you live again
Crying for help IV
(Nolan/Pointer)
Who makes these choices?
Who waves the final hand?
When wisdom is more than age or reason
Who makes these choices?
Who makes the final stand?
When solitude is all that you believe
It's all the same
And you really should have known
It's all the same
When your heart grows cold and you're all alone
This has no name
This feeling that I used to know
It's here again
I can see the tortured souls as they cry for help
Take my hand
I'll lead you through the traps and snares
Take my hand
And I'll feed you and I'll clothe you like my only child
There is nothing left to fear
Oh, my only child
There is nothing left to hurt you now
Who makes these choices?
Who waves the final hand?
When all around I hear the sound
Of pleading for a helping hand
Who makes those choices?
Who makes the final stand?
When far away I hear them say
They couldn't give a damn
Give a damn
They're crying for help
Help me!
They're crying for help
Help me!
They're crying for help
Help me!
They're crying for help
Help me!
Solomon
(Nolan/Pointer)
In the distance
Hidden from sight patiently
Waiting for me
Part of the night, enemy mine
This horizon
Darkness and light opposites
Drawn together, one forever
Wrong and the right, enemy mine
Now is the time to decide
Don't answer me with the same old questions
Don't patronise with those tired old solutions
I've heard these before
And I've been here before
Don't pay me back with the same old deceptions
Don't give me facts and predictable suggestions
I've heard these before
And I've been here before
Then you're screaming all the time
You don't listen anymore
When you threw out the hope with the dustbin liners
You were standing alone with your coat of kindness
Covered in mud
It was soaked in my blood
When you fed me to the lions in your personal arena
And you watched 'till the cries and the prayers grew weaker
Head in my hands
Dripping tears in the sand
And the roar of the lions
As the victim lies damned and alone
When agony comes more from hope than failure
Look further than your preconceptions, expectations
Where the power of the mind can take you out beyond this reach
Higher than the dull and simple world you know so well
Back to paradise
Who keeps the child? Tell me which is the mother?
The need in her eye and the eyes of the other
I've seen this before
And I've been here before
Cut the child in half, give a piece to each woman
A desperate chance, the last hope has fallen
Just like before
I've felt this before
And the gurgles of laughter
Are echoes once more in my heart
So I lie down in my mothers arms
And I cry in my mothers arms, praying
Praying for the end to come
A friend to come and rescue me right now
So I listen to my mother's voice
And I listen to the only choice she had to make
Living fear, cold and naked
Throw me away, don't throw me away
Take the child, it's yours
Was the only thing she could have said
Does it matter to you?
In the lion's cage we're all the same
Does it matter to you?
It's a child's game with a child's name
Does it matter to you?
If I place the blame upon your shoulders
Don't try to fool the world
Don't try to rule the world again
Throw away my life in the fireplace
With the old love letters and the Nottingham laces
Trying to forget the warm embraces
Video suppers and the funny faces
Does it matter to you?
Does it matter to you?
Does it matter to you?
Does it matter at all?