|
Спустя всего год «Королева» выпускает второй свой альбом, который оказался даже более сильным, чем их дебютник. Могучая смесь из харда, глэма, прогрессива и местами даже металла вызвала появление не самых лучших рецензий от многих критиков, в то время как обыкновенные слушатели, чувствуя красоту и оригинальность, чувствовали себя воистину покоренными. В работе присутствует также некоторая концептуальность – композиции следует одна за другой в основном без пауз, лирика часто представляет собой обращение к фэнтези, а отношения добра и зла показаны через противостояние между Белой и Черной Королевой (группа должна оправдывать свое название, правда ведь?), однако это не означает, что песни нельзя слушать по отдельности. Они являются вполне самостоятельными вещами, просто для лучшего понимания основных идей альбома стоит прослушивать его от начала до конца. Первая часть альбома, озаглавленная «Белая сторона» («Side White»), сочинена Мэем (за исключением одной вещи Тейлора), вторая, «Черная сторона» («Side Black»), полностью принадлежит перу Меркьюри, однако никакого диссонанса не наблюдается – они чудесным образом дополняют друг друга.
1) «Procession». Минутное интро, звучание которого действительно напоминает неспешную процессию в каком-нибудь сказочном королевстве. Мы слышим изображаемые ударными звуки бьющегося сердца (прямо-таки как в «Dark Side of the Moon»), а затем раздаются гитарные аккорды – то из одного динамика, то из другого.
2) «Father to Son». Красиво звучат клавишные, вступает энергичная ритм-секция, мощь которой весьма напоминает The Who или Blue Oyster Cult. Среди наиболее запоминающихся вещей здесь следует вновь отметить вокал с его непредсказуемыми вариациями и завершающий композицию хор, звучащий под гитарный тандем (акустика + электрика). Текст представляет собой обращение отца-короля, призывающего сына после его смерти не разрушать свою страну, а, напротив, возводить что-либо новое.
3) «White Queen (As It Began)». Красивое грустное вступление, в котором гитара Мэя звучит как скрипка. (Брайан сам сделал себе гитару и длинный кабель к ней, в результате чего научился извлекать из инструмента звуки, напоминающие то скрипку, то синтезатор.) Затем вступает акустическая гитара, под которую (а также тихие ударные) мы слышим голос Фредди, поющий о прекрасной Белой Королеве с грустными темными глазами, к которой лирический герой испытывает самые нежные чувства, но все равно вынужден с ней попрощаться. Вещь получилась просто потрясающая – хор и вступления ритм-секции напоминают лучшие вещи Uriah Heep, а игра Мэя безупречна.
4) «Some Day One Day». Здесь Мэй вновь показывает отличное владение обоими видами гитары, а также встает за микрофонную стойку. Песня о том, что несмотря на темные тучи все еще наладится, получилась балладной, хотя здесь и присутствует электрогитара.
5) «The Loser in the End». Вновь одна композиция на альбоме принадлежит Тейлору, что всегда звучит совсем не как Queen, однако на этот раз попытка, на мой взгляд, удалась. Отличная игра ударных под клавишные проигрыши, звучащие в течение всей композиции вместе с неплохими гитарными запилами. В лирике Роджер обратился ко взаимоотношениям между матерями и детьми: первые частенько не дают вторым повеселиться, хотя должны понимать, что дети всегда возвращаются к родителям, если те понимают их и могут предложить свою помощь.
6) «Ogre Battle». Доносятся какие-то жуткие звуки, раздается крик, после чего звучит жутко искаженная гитара. В целом получилась почти металлическая композиция с достаточно жесткими гитарными проигрышами и фэнтезийным текстом о смертельном поединке с великанами-людоедами. Вновь чувствуется влияние Uriah Heep, поразивших воображение многих своей прекрасной дилогией – «Demons and Wizards» и «The Magician’s Birthday».
7) «The Fairy Feller’s Master-Stroke». Меркьюри продолжает свою фэнтезийную тему, только здесь уже слышится некий стеб, который можно заметить уже по названию: вместо «сказочника» (fairy teller) перед нами предстает «дроворуб из сказки» (fairy feller), похваляющийся своими подвигами перед разношерстной публикой, вероятно, в какой-нибудь таверне. Вновь следует отметить совершенно непредсказуемые вокальные вариации.
8) «Nevermore». Красивая фортепьянная баллада, рассказывающая об одиночестве после расставания с любимой – возможно, той самой Белой Королевой. Супервещь – однозначно!
9) «The March of the Black Queen». Еще одна впечатляющая тема, поражающая целым набором интересных музыкальных находок – начиная от хора и заканчивая колокольным звоном – и, естественно, вокальными модуляциями Фредди Меркьюри в духе оперы или же оперетты. Данную вещь можно назвать репетицией перед «Bohemian Rhapsody». Лирика показывает нам Черную Королеву, злую и вульгарную (в отличие от кэрролловской в «Зазеркалье»), настоящую повелительницу тьмы.
10) «Funny How Love Is». Простенькая приятная песня о вездесущности и всемогуществе любви. Фредди поет так, словно он рассказывает об этом детям – настолько у него высокий голос. Запоминается хоровые подпевки и различные звуковые эффекты.
11) «Seven Seas of Rhye». Первый хит-сингл Queen. Композиция, конечно, хорошая, но все-таки не лучшая. Энергичная вещь, в конце которой слышится прикольный хор, поющий в духе футбольных болельщиков, причем создается впечатление, что они еще и немного выпили.
Альбом получился первоклассным, самым прогрессивным из всех в творчестве группы, и Брайан Мэй всегда им гордился, называя его лучшим за всю их карьеру, в чем с ним можно согласиться. Многие, вслед за мной, найдут тут влияния различных команд, однако никакого плагиата здесь и в помине нет. Вся та же добрая преемственность, благодаря которой хорошо забытое старое становится новым. |
|
|
| |
Второй альбом группы лично мне не кажется шагом вперед. Но это и не так плохо, так как первый альбом уже был чрезвычайно высокого уровня. На мой взгляд первые два альбома группы равны почти во всех отношениях – одинаково превосходны, хоть и не идеальны. Определенно, «главным композитором» альбома явлется Мэй, три композиции которого с первой (белой) стороны пластинки являются сильнейшими на альбоме. Во всяком случае, на мой взгляд…Эти три композиции – “Father To Son” (2), “White Queen (As It Began)” (3), “Some Day One Day” (4) – очень красивы и не обладают некоторой копозиционной необузданностью, типичной для творчества группы в этот период. Благодаря своей дохожести и красоте, они практически сразу нравятся слушателю. Остальной материал, написанный по большей части Фредди Меркьюри, отличается большей сложностью, благодаря чему и является менее доходимым… Здесь композиторский гений Меркьюри еще не заблестал в полную силу, как это случится на последющих альбомах. Впрочем, его песни и на этом альбоме ни в коем случае нельзя назвать плохими. В общем, замечательный альбом. Во всяком случае, он достиг заметно лучших результатов по сравнению с дебютом. |
|
Don't destroy what you see, your country to be
Just keep building on the ground that's been won
Kings will be crowned and the word goes around
From father to son, to son
Take this letter that I give you
Take it, sonny, hold it high
You won't understand a word that's in it
But you'll write it all again before you die
A word in your ear from father to son
Funny, you don't hear a single word I say
But my letter to you will stay by your side
Through the years 'till the loneliness is gone
Sing if you will but the air you breathe I live to give you
Father to son
Father to
Father to
Father to son
Joyful the sound, the word goes around
From father to son, to son
Kings will be crowned, the word goes around
From father to son, to son
Joyful the sound, the word goes around
From father to son, to son
Kings will be crowned, the word goes around
From father to son, to son
White queen (as it began)
(May)
So sad her eyes
Smiling dark eyes
So sad her eyes
As it began
On such a breathless night as this
Upon my brow the lightest kiss, I walked alone
And all around the air did say
My lady soon will stir this way in sorrow known
The white queen walks and the night grows pale
Stars of loving mess in her hair
Needing, unheard
Pleading one word
So sad my eyes
She cannot see
How did thee fare? What have thee seen?
The mother of the willow green, I call her name
And 'neath her window have I stayed?
I loved the footsteps that she made and when she came
White queen, how my heart did ache
And dry my lips, no word would make so still I wait
My goddess, hear my darkest fear
I speak too late, it's for evermore that I wait
Dear friend, goodbye
No tears in my eyes
So sad it ends
As it began
Some day one day
(May)
You never heard my song before, the music was too loud
But now I think you hear me well for now we both know how
No star can light our way in this cloud of dark and fear
But some day, one day
Funny how the pages turn and hold us in between
A misty castle waits for you and you shall be a queen
Today the cloud, it hangs over us and all is grey
But some day, one day
When I was you and you were me and we were very young
Together took us nearly there, the rest may not be sung
So still the cloud, it hangs over us and we're alone
But some day, one day we'll come home
The loser in the end
(Taylor)
Mama's gotta problem
She don't know what to say
Her little baby boy
Has just left home today
She's got to be the loser in the end
She's got to be the loser in the end
Misuse her and you'll lose her as a friend
She's ma on whom you can always depend
She washed and fed and clothed and cared
For nearly twenty years
And all she gets is: "Goodbye, ma"
And the nightimes for her tears
She's got to be the loser in the end
She's got to be the loser in the end
Misuse her and you'll lose her as a friend
She's ma on whom you can always depend
So listen mothers everywhere
To just one mother's son
You'll get forgotten on the way
If you don't let them have their fun
Forget regrets and just remember
It's not so long since you were young
You're bound to be the loser in the end
You're bound to be the loser in the end
They'll choose their new shoes, that's not far to bend
You're ma on whom they can always depend
Ogre battle
(Mercury)
Now once upon a time
An old man told me a fable
When the piper is gone
And the soup is cold on your table
And if the black crow flies
To find a new destination, that is the sign
Come tonight
Come to the ogre sight
Come to the ogre battle fight
He gives a great big cry
And he can swallow up the ocean
With a mighty tongue he catches flies
The palm of his hand is incredible size
One great big eye has a focus in your direction
Now the battle is on
Come tonight
Come to the ogre sight
Come to the ogre battle fight
The ogre men are still inside
The two way mirror mountain
Gotta keep down right out of sight
You can't see in but they can see out
Keep a look out!
The ogre men are coming out
From the two way mirror mountain
They're running up behind you and they're coming all about
Can't go east 'cause you gotta go south
Ogre men are going home
And the great big fight is over
Bugle blow, the trumpet cry
Ogre battle lives forever more
You can come along
You can come along
Come to ogre battle
The fairy fellers master - stroke
(Mercury)
He's a fairy feller
The fairy folk have gathered 'round the new moon shine
To see the feller crack a nut at nights noon time
To swing his ace he swears as it climbs he dares
To deliver the master stroke
Ploughman, waggoner will and types
Politician with senatorial pope - he's a dilly dally o
Pedagogue squinting, wears a frown
And a satyr peers under lady's gown, dirty fellow
What a dirty laddio!
Tatterdemalion and a junketer
There's a thief and a dragonfly trumpeter - he's my hero
Fairy dandy tickling the fancy of his lady friend
The nymph in yellow: "Can we see the master stroke?"
What a quaere fellow!
Soldier, sailor, tinker, tailor, ploughboy
Waiting to hear the sound
And the arch magician presides
He is the leader
Oberon and titania watched by a harridan
Mab is the queen and there's a good apothecary man
Come to say hello
Fairy dandy tickling the fancy of his lady friend
The nymph in yellow
What a quaere fellow
The ostler stares with hands on his knees
Come on, Mr. Feller, crack it open if you please
Nevermore
(Mercury)
There's no living in my life anymore
The seas have gone dry and the rain stopped falling
Please, don't you cry anymore
Can't you see?
Listen to the breeze
Whisper to me please
Don't send me to the path of nevermore
Even the valleys below
Where the rays of the sun were so warn and tender
Now haven't anything to grow
Can't you see?
Why did you have to leave me?
Why did you deceive me?
You send me to the path of nevermore
When you say you didn't love me anymore
Nevermore
Nevermore
The march of the black queen
(Mercury)
Do you mean it?
Do you mean it?
Do you mean it?
Why don't you mean it?
Why do I follow you and where do you go?
You've never seen nothing like it, no, never in your life
Like going up to heaven and then coming back alive
Let me tell you all about it and the world will so allow it
Ooh, give me a little time to choose
Water babies singing in a lily pool delight
Blue powder monkies praying in the dead of night
Here comes the black queen, poking in the pile
Fie for the black queen, marching single file
Take this, take that, bring them down to size
The march of the black queen
Put them in the cellar with the naughty boys
A little nigger sugar then a rub a dub a baby oil
Black on, black on ever, finger, nail and toe
We've only begun, begun
Make this, make that, keep making all that noise
The march of the black queen
Now I've got a belly full
You can be my sugar baby
You can be my honey chile, yes
A voice from behind me reminds me
Spread out your wings, you are an angel
Remember to deliver with the speed of light
A little bit of love and joy
Everything you do bears a will
And a why and a wherefore
A little bit of love and joy
In each and every soul lies a man
And very soon he'll deceive and discover
But even 'till the end of his life
He'll bring a little love
I reign with my left hand, I rule with my right
I'm lord of all darkness, I'm queen of the night
I've got the power
Now do the march of the black queen
My life is in your hands, I'll fo and I'll fie
I'll be what you make me, I'll do what you like
I'll be a bad boy, I'll be your bad boy
I'll do the march of the black queen
Walking true to style
She's vulgar 'buse and vile
Fie fo the black queen, tatoos all her pies
She boils and she bakes and she never dots her i's
Forget your singalongs and your lullabies
Surrender to the city of the fireflies
Dance with the devil in beat with the band
To hell with all of you hand in hand
But now it's time to be gone forever
Funny how love is
(Mercury)
Funny how love is everywhere, just look and see
Funny how love is anywhere you're bound to be
Funny how love is every song in every key
Funny how love is coming home in time for tea
Funny
Funny
Funny
Funny how love is the end of lies when the truth begins
Tomorrow comes, tomorrow brings
Tomorrow brings love in the shape of things
That's what love is, that's what love is
Funny how love can break your heart so suddenly
Funny how love came tumbling down with Adam and Eve
Funny how love is running wild and feeling free
Funny how live is coming home in time for tea
Funny
Funny
Funny
From the earth below to the heavens above
That's how far and funny is love
At anytime, anywhere, if you gotta make love do it everywhere
That's what love is, that's what love is
Funny how love is everywhere, just look and see
Funny how love is anywhere you're bound to be
Funny how love is every song and every key
Funny how love is when you gotta hurry home 'cause you're late for tea
Funny
Funny
Funny how love is
Tomorrow comes, tomorrow brings
Tomorrow brings love in the shape of things
At anytime, anywhere, if you gotta make love do it everywhere
That's what love is, that's what love is
Seven seas of rhye
(Mercury)
Fear me, you lords and lady preachers
I descend upon your earth from the skies
I command your very souls, you unbelievers
Bring before me what is mine, the seven seas of rhye
Can you hear me, you peers and privvy counselors?
I stand before you naked to the eyes
I will destroy any man who dares abuse my trust
I swear that you'll be mine, the seven seas of rhye
Sister - I live and lie for you
Mister - do and I'll die
You are mine, I possess you
I belong to you forever
Storm the master marathon I'll fly through
By flash and thunder fire I'll survive
Then I'll defy the laws of nature and come out alive
Then I'll get you
Be gone with you, you shod and shady senators
Give out the good, leave out the bad evil cries
I challenge the mighty titan and his troubadours
And with a smile I'll take you to the seven seas of rhye