|
|
|
Uriah Heep
« Return to Fantasy »
| |
|
| |
|
|
| |
| |
| |
1 | Return To Fantasy 5:52
|
| 2 | Shady Lady 4:46
|
| 3 | Devil's Daughter 4:48
|
| 4 | Beautiful Dream 4:52
|
| 5 | Prima Donna 3:11
|
| 6 | Your Turn To Remember 4:22
|
| 7 | Showdown 4:17
|
| 8 | Why Did You Go 3:53
|
| 9 | A Year Or A Day 4:22
|
| | Total Time: 40:23 |
|
David Byron - lead vocals
Mick Box - acoustic & electric guitars, vocals
Ken Hensley - organ, piano, synthesizers, acoustic & electric guitars, vocals
John Wetton - bass, mellotron, vocals
Lee Kerslake - drums, vocals |
|
Produced by GERRY BRON
Engineer PETER GALLEN
Assisted by DAVE BURNS and DAVE HARRIS
Recorded at Lansdowne and Morgan Studios, London, England, spring 1975
Composed, arranged & performed by URIAH HEEP
Design Logo Ltd., Illustration DAVE FIELD
Photographs by JOE CAFFNEY |
|
| Return to fantasy
(Hensley/Byron)
Searching every day, looking every way
Trying to make a connection to find a piece of the action
Like a hungry poet who doesn't know
He is close to perfection, choice is the question
Moonlight night after moonlight night
Side by side they will see us r |
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
В конце 1974 года чудесной сказке окончательно пришел конец - классический состав Uriah Heep дал трещину. Группу покинул басист Гэри Тейн, неслабо повредившийся умом в результате производственной травмы (на одном из саундчеков группы его сильно ударило током). После этого случая Гэри, и раньше бывший не прочь выпить, совершенно "слетел с катушек" и стал просто неуправляемым. На его место заступил не кто иной, как Джон Уэттон, известнейший рок музыкант, переигравший в бесчисленном множестве прогрессивных и не очень проектов. Довольно странно, на самом деле, видеть столь амбициозного и арт рокового по своему духу человека в составе Uriah Heep, но сам Джон утверждал, что он просто захотел "поиграть простую музыку". Что ж, поверим ему на слово, тем более, что на новый диск Хипов, озаглавленный "Return To Fantasy", все эти перемены никак не повлияли. Фэны получили довольно стандартную работу, вполне сравнимую по стилистике с предыдущим альбомом "Wonderworld". Итак, придется повторится. Среди материала ОПЯТЬ безоговорочными лидерами являются три песни, написанные в одиночку Кеном Хенсли. Эти три песни ОПЯТЬ являются практически единственными треками на альбоме, выдержанными в "сказочно-воздушном" стиле, с подавляющим звучанием органа и непроходящей атмосферой именно Хиповского хард рока. Собственно, перечислю героев. Заглавно-открывающий номер "Return To Fantasy" твердо входит в мой личный top5 всех песен Uriah Heep вообще. Это просто невероятный по сочетанию мелодичности и тяжести эпик, кроме всего прочего хвастающийся красивейшим текстом и филигранным пением Байрона. Еще одна философская вещь "A Year Or A Day" расположилась в конце диска, эта композиция тоже твердо стоит на ногах и с легкостью погружает слушателя в задумчивую атмосферу размышлений о добре и зле. Ну и ровно посередке можно найти весьма симпатичную полубалладу "Your Turn To Remember", она хоть и не отягощена сложностью и смыслом, но зато просто излучает волны позитива. Еще хотелось бы отметить такие неординарные треки, как таинственно-мрачный, сочиненный под явным влиянием арт рока (или Уэттона) эпик "Beautiful Dream" и удивительно грустную и нежную балладу "Why Did You Go". Оставшийся материал выполнен скорее в духе достаточно обычных рок-н-ролльных песенок (собственно, и написан он, в основном Миком, Ли и Дэвидом), и никак не отличается интересными аранжировками или серьезными текстами. Таким образом, уже во второй раз мы получаем диск, в котором вроде бы все хорошо, но который не выдерживает никакого сравнения с классическими работами Uriah Heep. Вот такой застой получается. Напоследок, непременно хотелось бы отметить изумительно красивую обложку "Return To Fantasy". Художнику, который рисовал ЭТО, хочется самолично вручить медаль! |
|
|
| |
| | | |
| |
Видимо, боги постепенно отворачивались от Uriah Heep. Получил травму и от передозировки наркотиков погиб Гэри Тейн, и пришлось найти нового басиста. Джон Уэттон, игравший в King Crimson наиболее интересного периода их творчества, оказался достойной заменой, только развернуться ему не сильно-то и дали, дав роль чуть ли не сессионного музыканта. У альбома весьма красивая обложка – какая-то огненная птица с торсом человека. Уж не было ли это пророчеством того, что они могут скоро сгореть?
1) «Return to Fantasy». Эпическая вещь в духе классических работ. Мощь и драйв, тревожное звучание клавишных, энергичные ударные, отличный вокал с интересным эхом в середине. Байрон словно приглашает нас в сказочный мир, где правит добро.
2) «Shady Lady». Прикольный рок-н-ролл совершенно не в духе Хипов. Энергичная гитара, ритмичные ударные, разные присвисты и вскрики в конце. Текст представляет собой рассказ о любви (точнее говоря, сексе) на одну ночь.
3) «Devil’s Daughter». Хардовое вступление гитары и ударных, потом прикольный цокот ударных, интересное соло гитары и клавишных, которые словно спорят друг с другом. В общем, неплохая вещь. Да и припев у этой песенки про девушку, которую герой называет «дочерью дьявола», весьма запоминающийся.
4) «Beautiful Dream». Тревожное вступление клавишных, по духу напоминающих космические вещи Eloy, потом идет энергичный быстрый рок под клавишные, гитару и хор. Один из лучших примеров вокалирования Байрона, варьирующегося до эмоционального крика. Он приглашает нас отправиться в путешествие, полетать над облаками, встретить рассвет, но у меня, когда я слышу эти тревожные клавишные, почему-то всегда возникает ощущение ужаса. Какая-то жутковатая «прекрасная мечта» получается.
5) «Prima Donna». Джазанутый поп-рок. На хрена вам саксофон, ребята? Впрочем, песня не так уж и плоха, если ее играть в каком-нибудь баре.
6) «Your Turn to Remember». Медленный блюз с хорошим гитарным вступлением и проникновенным пением. Только вот совершенно не похоже на Uriah Heep. Ну да ладно, простим Кену эту его слабость. «Теперь твоя очередь вспоминать, твоя очередь почувствовать боль». Какой ты, однако, злопамятный, Кен!
7) «Showdown». Энергичная вещь с интересный ритмичным рисунком. Непонятно только, кто с кем собирается выяснять отношения.
8) «Why Did You Go». Сначала звучит только один вокал, весьма трогательный, потом вступают слайд-гитара и грустные клавишные. Эмоциональная вещь, представляющая собой монолог человека, покинутого любимой.
9) «A Year or a Day». Пожалуй, лучшая тема на альбоме. Вот тут Хенсли уж постарался. Сначала слышны тихие грустные клавишные и цоканье ударных, которые становятся все громче. На протяжении всей песни музыка и вокал становятся все эмоциональнее. Текст тоже очень хорош – старик учит юношу творить добро, защищать мир от зла, помнить о прошлом, чтобы не повторять ошибки в будущем.
Несмотря на кучу экспериментальных вещей, на которые Хенсли сподвигли все остальные участники и не все из которых можно назвать удачными, этот альбом может показаться довольно хорошим, если вы не слышали, что эти ребята делали на своих «фэнтези»-дисках, возвращения к которым, несмотря на название, не получилось. |
|
|
| |
| | | |
| |
|
| |
просмотров: 48955 |
But if they cared to look then they would see
It's our return to fantasy
Fantasy
Fantasy
Can you understand that in every man
There's a need to unwind that's never been defined?
Somewhere deep within there's another being
You are somehow abusing by the person you're using
Moonlight night after moonlight night
Side by side they will see us ride
But if they cared to look then they would see
It's just our return to fantasy
Fantasy
Fantasy
Fantasy
Fantasy
Fantasy
Travelling faster than lightening
Closer than ever before
We can go on for you and take you nearer to
The legend of mystery from the beginning of time
Dreaming, time, dreaming
We can return to the land of the good and the kind
Time, dreaming, time, dreaming
Why don't you come to our party and open your minds?
In another place there's a newer face
Like an unfinished painting, your creator is waiting
The brush and pen describe what it is inside
That will set your mind thinking while the others are sinking
Moonlight night after moonlight night
Side by side they will see us ride
But if they cared to look then they would see
It's just our return to fantasy
Fantasy
Fantasy
Fantasy
Fantasy
Fantasy
Shady lady
(Box/Byron/Hensley/Kerslake)
Out from St. Louis I wasn't choosy
I just wanted to get back on the road
I hitched in cars and worked in bars
Lookin' for a place to lay down my load
I met a lady, a shady lady
And someone told her I was all on my own
She poured a beer and said when I'm finished here
Hang around 'cause I'm taking you home
Don't worry - I'll treat you all right
Don't worry - you can stay all night
I thought it was any easy ride
But I didn't know where I was until I got inside
She said: "Ok sonny, give me your money
And don't start any foolin' around"
I said: "What?" I said: "What?
Don't you think you're turning me upside down?"
She said: "I don't care, I've been everywhere
And I've not been looking for you
But I'll take you in and give you a spin
You'll know some tricks by the time we get through"
Shady lady - you want it all your own way
Shady lady - you won't let go of your prey
Shady lady - eat me up and spit me out
But let's get started now, I know what you're talking about
Now in the morning as the day was dawning
Shady asked me if I'd stay there awhile
I said: "Stay? Baby, no way"
But I couldn't keep myself from a smile
I said: "Now no bye bye's, go in and dry your eyes
That ain't fittin' for a lady like you
Why not be smart? And give your life another start
But take care now whatever you do"
Shady lady - I'm on my way
Shady lady - we'll meet again one day
And don't worry 'cause when we do
I'm gonna make sure that there ain't very much left of you
Devil's daughter
(Hensley/Byron/Box/Kerslake)
I don't believe in your kind of affection
Your taking me in the wrong direction
Don't give me none of that holy water
Comin' on like you're the devil's daughter
Just take me to your chapel
Show me to your leader
Take me to your chapel
I wanna meet your leader
How do you find the time to exist?
I've got to keep my strength of mind to resist
Don't give me none of that holy water
Comin' on like you're the devil's daughter
Just take me to your chapel
Show me to your leader
Take me to your chapel
I wanna meet your leader
Where do you come from and where do you go?
Can I touch without havin' to know?
Don't give me none of that holy water
Comin' on like you're the devil's daughter
Just take me to your chapel
Show me to your leader
Take me to your chapel
I wanna meet your leader
Come on now
Come on now, take me there
Beautiful dream
(Hensley/Box/Byron/Kerslake)
Sail down the stream
Such a beautiful dream
Never stopping, never touching anything
'Till dawn awakes you with a breath of the spring
Far from the crowds
Way above the clouds
We can take you to the edge of the day
And show you living in a new kind of way
We'll take you floating to
A sea of morning dew
Where everyone's the same
And no one knows your name
And there you'll see that you can
Live your life to the extreme
Such a beautiful dream
We'll take you floating to
A sea of morning dew
Where everyone's the same
And no one knows your name
And there you'll see that you can
Live your life to the extreme
Such a beautiful dream
Such a beautiful dream
Such a beautiful dream
Such a beautiful dream
Such a beautiful dream
Prima donna
(Box/Byron/Hensley/Kerslake)
I'll go down fightin'
But rather be delightin'
All the people that come to see
The devil's from Chicago
Now where the hell do they go
When we get in our limousines?
'Cause we just want to be
Where it's all going on
But tell me what do you do when it's over
And everyone who loved you is gone?
They’re gone
I said they’re gone
You're our kind of people
You're the church and we're the steeple
But we're all inside the hall
If we've got what you need
Then we'll give you the speed
To get up and have a ball
'Cause we just want to be
Where it's all going on
But tell me what do you do when it's over
And everyone who loved you is gone?
You're just another
Prima donna of rock 'n' roll
So please, let me know
When you want me to go
You're just another
Prima donna of rock 'n' roll
So please, let me know
When you want me to go
Your turn to remember
(Hensley)
I was always the one who did the thinkin'
It was me, I'm sorry, I who made the plans
There was never a thought we might do somethin' between us
It's so clear I think I'm beginning to understand
I was the one who had
To lay it out and pay it out
I would work all night even though
I wanted to play out and stay out
Now it's your turn to remember
And it's your turn to try to understand
But you never would, would you?
When the time came for stayin' together
You refused to even talk about forever
It was easy telling me you love me
And I was a little late in finding out the truth
The rule of love was there
You had to bend it
Now the damage is done
It's impossible to mend it, I can’t mend it
Now it's your turn to remember
It's your turn to feel a little pain
I feel a little better talkin' about her
Yet her memory's not good for me
The skies are not so grey now
I've found a new tune to play now
It's a better song, it'll be followin' on
And when the time came for stayin' together
You refused to even talk about forever
It was easy telling me you love me
And I was a little late in finding out the truth
The rule of love was there
But you had to bend it
Now the damage is done
It's impossible to mend it, you know, I can’t mend it
Come on, babe, it's your turn to remember
Your turn to feel a little pain
Now it's your turn to remember
It's your turn to feel a little pain
Showdown
(Box/Byron/Hensley/Kerslake)
It's gonna happen before too long
It's gettin' hard to tell
Who's right and who's wrong
I can see it comin' so I gotta be strong
There's gonna be a showdown
There's gonna be changes in this town
We're gonna see a showdown
A time's gonna come in the future
When a whole lotta people gonna think again
We're gonna keep right on
'Till you break and then
There's gonna be a showdown
There's gonna be changes in this town
We're gonna see a showdown
Do you want to be out of touch?
Only you can decide for something different
You're out of luck ‘cause on we will ride
On we’re gonna ride, ride on, oh, ride on
The music explodes like a gun in your hand
We're gonna give you more
Than your head can stand
Then we'll sit down and talk man to man
There's gonna be a showdown
We’re gonna see changes in this town
We're gonna see a showdown
Why did you go
(Box/Byron/Hensley/Kerslake)
I woke up today with my head in daze
‘Cause my love had gone
With nothing to do, just to dream about you
And how we went wrong
But oh, why did you go?
I loved you so, didn't you know?
I walk into town with my head hangin' down
Tryin' to hide my pain
The people I meet as I float down the street
Tell me: "Try again"
But oh, why did you go?
I loved you so, didn't you know?
When I remember how good it was
It makes me cry 'cause my life's
Been turned upside down
All I want is someone but how do you say?
Please, will you stay?
Please, will you stay?
I’ll settle down to a life
Of a clown to remain alive
I'll work 'till I bleed
And if I can succeed maybe I'll survive
But oh, why did you go?
I loved you so, didn't you know?
But oh, why did you go?
I loved you so, didn't you know?
A year or a day
(Hensley)
Seen from the height of a thousand miles
The earth looks the same as it did
How is it we can fly faster than day
But we can't find the things we need?
Young man said the old man
Let the youth in your heart be at rest
We may all be dead in a year or a day
When the devil is put to the test
The day of creation was our finest hour
It's something we ought to defend
But it's been so abused since the first day of light
That no glory can come in the end
Young man cried the old man
There is victory in staying alive
And if you care so little for the world we're in
Why and what do you want to survive?
Can't we try to let the past go by
With it's lessons firmly settled in our minds?
To our children one by one and before the darkness comes
Let us leave a world full of light of a different kind
In truth they should meet and with love their hearts should beat
And with patience solve the problems of our time
It wouldn't be so hard to do, it's only up to me and you
Let us not bequeath a life that is a crime
Young man cried the old man
Let the youth in your heart be at rest
We may all be dead in a year or a day
When the devil is put to the test
Young man
Young man
Young man
Young man