|
1974 год подарил нам блестящую прог-задумку от Genesis, представляющую собой насыщенную экзистенциальным сюрреализмом историю о блужданиях персонажа по имени Раэль, чье имя прекрасно проанализировал выше Featus. Концепция прекрасно отработана, и мы можем на примере этого альбома увидеть всю мощь воображения и интеллекта вокалиста/флейтиста группы Питера Гэбриэла (практически его первый, так сказать, сольный проект). С музыкальной точки зрения альбом показал усиление влияния клавишной линии Тони Бэнкса и существенное сокращение солирующих партий Стива Хэккетта. Но в независимости от этого гением вокальных оттенков остается Питер Гэбриэл. Также прекрасно выглядят бас Майка Резерфорда и ударные Фила Коллинза.
1) “The Lamb Lies Down on Broadway”. Прекрасное начало для своеобразного детектива на метафизической основе. Фортепьяно обнаруживает усиления и ослабления звукового ряда, ударные энергичны, а вокал оптимистичен и зовет за собой. Лирика представляет хаос жизни околобродвейских окрестностей. В характере открывающего номера есть что-то от “In The Flesh?” Pink Floyd (наверное, монументальность).
2) “Fly on a Windshield”. Триумфальное вступление сменяется медитативной вещью с клавишным фоном и повествующе-размышляющим вокалом. Ближе к середине можно услышать очень приятные тихие гитарные проигрыши, которые придают музыкальному полотну еще больше загадочности. Коллинз здесь почему-то стучит очень громко.
3) “Broadway Melody of 1974”. Волшебство, похожее на тему из музыкальной шкатулки, продолжительностью около 30 секунд, созданное при помощи меллотрона. Слова этой песни по-прежнему относят к предыдущему номеру, и я также следую устоявшейся индексации.
4) “Cuckoo Cocoon”. Очень спокойная песня с завораживающими гитарными переборами, фортепьянными вкраплениями и ненавязчивой флейтой.
5) “In The Cage”. Наконец-то, что-то внушительное по длительности и динамичности. Тревожный ритм баса, нагнетение атмосферы и… центральная музыкальная фраза клавишных тревожит душу и беспокоит воображение. Очень эффектно всплывает в середине клавишная импровизация (в духе «Selling England…»), вслед за ней гитарные аккорды Хэккетта, а затем опять главный тревожный мотив. Вокал отражает непредсказуемость самой музыки. Заканчивается композиция тихим и нечетким инструменталом, где слышатся клавишные, гитара и флейта.
6) “The Grand Parade of Lifeless Packaging”. Шепчущий вокал Гэбриэла постепенно обретает силу так же, как и музыка. Действительно, парад, но игрушечный и, как и следовало ожидать, полон абсурда.
7) “Back in N.Y.C.”. Отличный переход, прямо как наступление нового дня. Клавишная мелодия кажется настолько знакомой, что, держу пари, ее не раз передирали в 80-х представители «новой волны». Вокал здесь грубоват и болезненно эмоционален, а когда Питер поет о дикобразе, то это просто японская игрушка какая-то…
8) “Hairless Heart”. Данный инструментал очень любопытен, если знать, какую анатомическую операцию он сопровождает – столь удивительно романтический опус получился…
9) “Counting out Time”. Хард-рок экспансия не так часта на этом альбоме, но эта песня не только самая жесткая, но и самая легкомысленная. Вокал Гэбриэла задорен, а игрушечные звуки так и вовсе уносят далеко от острого драматизма истории Раэля.
10) “Carpet Crawlers”. Моя любимая композиция на первом диске. Умиротворяющие переливы клавишных и гармоничные вокальные партии создают превосходную релаксирующую атмосферу. “We've got to get in to get out” – эти вновь и вновь повторяемые слова передают ощущение бесконечности.
11) “The Chamber of 32 Doors”. Ностальгически солирующая гитара Хэккетта и, естественно, разнообразный вокал Гэбриэла придают этой вещи особенно глубокий драматизм. Ситуация нахождения перед множеством дверей напрямую восходит к Ф.Кафке (в частности, «Процесс», «Замок»), да и вообще блуждания главного героя альбома очень напоминают метания персонажей этого неординарного писателя. На этом архетипическом, одном из КЛЮЧЕВЫХ в мировой художественной культуре, моментов первая часть «The Lamb Lies Down on Broadway» заканчивается.
12) “Lilywhite Lilith”. Удивительная смена настроения, доходящая в моих глазах до нонсенса. Ни с того, ни с сего, после “The Chamber of 32 Doors”, товарищи заиграли необыкновенно легкую и веселую музыку в духе The Beatles.
13) “The Waiting Room”. Примечательно, что порядковый номер этого инструментала – 13. Звон колокольчиков, шорохи, скрипы, утробные завывания баскервильских собаки кошек – все чудесно скомпоновано и со знанием дела погружает в таинственную атмосферу. Не менее эффектен и переход инструментального хаоса в инструментальную мистерию со здоровым композиционным началом.
14) “Anyway”. Одна из жемчужин альбома. Песня с запоминающимся вокалом, драматическим фортепьяно и, наконец, гипертрофированно эмоциональным гитарным соло Хэккетта. Сейчас такой музыки уже почти не делают…
15) “Here Comes the Supernatural Anaesthetist”. Песня-успокоение после эмоционального взрыва. Яркая гитарная работа Хэккетта, ну а так – ничего особенного.
16) “The Lamia”. Спокойное фортепьяно, иногда возвышающийся в своей эмоциональности вокал. После некоторого затишья с 3-ей минуты фортепьянные проигрыши становятся совсем меланхоличными.
17) “Silent Sorrow in Empty Boats”. Данный реквием по монументальности сравним разве только что с “The Great Gig in the Sky” Pink Floyd. Вся мощь музыки небесной канцелярии. Хочу заметить, что на этом альбоме Genesis несколько углубились в «space rock» (благодаря ИНнОвациям Брайана Ино).
18) “The Colony of Slipperman”. Очень оригинальная трехчастная вещь, вобравшая в себя всю театральную мощь Genesis и Гэбриэла в частности. Здесь есть и экзотическое вступление, и великолепная игра вокалов, и интересное музыкальное развитие.
19) “The Ravine”. А вот это чистый эмбиент, представляющий собой оглушительную тишину, скрашиваемую очистительным свистом ветра и акустическими образами морских волн. Думаю, что-то подобное можно через морскую раковину услышать.
20) “The Light Dies Down on Broadway”. С первых секунд звучания этой песни невозможно угадать, что это своеобразное продолжение заглавной композиции, но уже не настолько напряженное.
21) “Riding The Scree”. Интересный ритм, клавишные упражнения Бэнкса, напоминающие “The Cinema Show”. Ближе к концу музыка почти смолкает, но неожиданно вспыхивает с новой силой.
22) “In the Rapids”. Не очень запоминающаяся песня, но ее, как говорится, вытягивает болезненный вокал Гэбриэла.
23) “It”. Парадоксальная во всем (начиная с названия и заканчивая настроением музыки) песня; так сказать «тайна при полном свете». Музыка открыта и бесхитростна, название лаконичное и простое, а вопросов к развязке этой истории бесчисленное множество.
Подведем итог. Альбом cтал, без сомнения, глыбой прогрессивного рока, однако различные категории слушателей очень противоречат друг другу в его оценке. Материала представлено много, и каждый, наверное, найдет немало слабых мест (как и в случае с «The Wall»), но в то же время это и своеобразный пик творчества Genesis – достаточно послушать “In the Cage”, “Anyway”, “Carpet Crawlers”… |
|
|
| |
Было время, когда на планете Земля, в особенности в той ее части, которая называется Великобритания, находился в расцвете арт-рок. Было время, когда одной из лучших групп в этом жанре являлись Genesis. Было время, когда Питер Гэбриел, ее вокалист, и Фил Коллинз, ее барабанщик, делали невероятно красивые и глубокомысленные вещи, не подозревая о том, что когда-нибудь их будут знать лишь как поп-исполнителей. Было время, когда лучшим достижением группы стал двойной альбом «Заклание агнца на Бродвее», самый амбициозный их проект. В отличие от флойдовской «Стены» эту работу Genesis почти однозначно считают лучшей. Музыканты давно хотели сделать концептуальный альбом, и выбор стоял между «Маленьким принцем» по Сент-Экзюпери и историей про Раэля, задуманной Гэбриелом. Победил пуэрториканец Раэль, уличный парень из Нью-Йорка, поскольку Питер хотел, чтобы группа занялась не фантазиями, а реальностью. Музыку писали все (и надо признать, что на первой пластинке материал посильнее, чем на второй), лирика же стала триумфом поэтического дара Питера. Он решил написать все стихи один, чтобы полностью вжиться в образы и ситуации. История Раэля оказалась полной различных метафор и аллюзий, невероятно сложных даже для начитанных и высокообразованных слушателей. Одна из причин этого – малый срок для написания Гэбриелом текстов, так что для понимания этого произведения (тем более что сам Питер никогда не желал давать объяснений) может понадобиться не один десяток прослушиваний, и все равно у каждого человека образуется свое собственное понимание, наиболее близкое его собственному «я», его мыслям, чувствам и переживаниям. Хотя к лирике альбома прилагался пояснительный текст, он дает слушателю лишь возможность следить более четко за сюжетной линией, однако никаких объяснений символов и аллюзий не дает. Рассказанная история является современным «Путем паломника» (классическое произведение английской литературы, написанное Джоном Баньяном), путешествием, в котором человеку предоставляется возможность лучше понять самого себя. Помимо этого, здесь есть аллюзии на Библию, в т.ч. и Евангелие, Данте, Кафку, Джойса и т.д. Питер придумал для своего героя имя Раэль (Rael), чтобы оно напоминало испанское имя Рауль (Raoul) и в то же время подразумевало реальность этого персонажа (Rael – real). Кроме того, в обратном прочтении это имя становится «Lear» (всем известный король Лир), а в фразе «is Rael» читается «Израиль», т.е. «богоборец». 1) «The Lamb Lies Down on Broadway». Уже в самом начале, когда мы слышим становящийся все громче тревожный фортепьянный проигрыш и первую фразу (название песни), понятно, что мы услышим весьма интересную и необычную историю. Мы оказываемся рано утром в Нью-Йорке и знакомимся с нашим главным героем, выходящим из ночного кинотеатра, в котором он заснул на фильме. Раэль идет по улицам с распылителем в руке, с помощью которого он постарался «увековечить» свое имя на стене. И тут он видит лежащего на Бродвее агнца, неизвестно откуда взявшегося здесь. (Музыка и вокал становятся очень тихими и спокойными, словно все вокруг замерло.) Совершенно абсурдная ситуация. Возможно, это лишь видение, посетившее Раэля после принятия наркотика. Возможно, он даже умер от передозировки, и в дальнейшее путешествие отправляется его душа. Агнец, как известно, – это символ Христа, и Раэль должен либо принять это послание и измениться, стать новым человеком, либо отказаться от него. В то же время агнец – это и сам Раэль, ставший жертвой жизни, в которой он никогда не имел возможности чего-то достигнуть. 2) «Fly on a Windshield». Одна из лучших вещей с музыкальной точки зрения. Тихая игра тревожно-жутковатых клавишных и гитары. Внезапно Раэль видит, как на улицу опускается темное облако, превращающееся в некое подобие стены, которая начинает двигаться к нему и поглощать все на своем пути. Так Питер Гэбриел представил нам свое видение смерти. Раэль пытается убежать, но сильный ветер замедляет его движение. В конце концов он уже не может бороться и просто стоит, ожидая своей участи, словно муха, которая вот-вот разобьется о ветровое стекло. После последнего слова вокала все замолкает на доли секунды, а потом идет жесткий (для арт-рока, конечно) инструментал – надо сказать, весьма впечатляющий. 3) «Broadway Melody of 1974». Мы плавно переходим к следующей теме. «Бродвейская мелодия» – это такое попурри из различных шоу в определенный период времени. Вероятно, Рауль видит какой-то странный сон, в котором смешались различные события и люди (например, комик Ленни Брюс и всем известный теперь, благодаря Скорсезе и Ди Каприо, «авиатор» Говард Хьюз). Он словно попал в кино. Так, видимо, Гэбриел представляет себе ад – жуткое смешение всего известного человеку, когда непонятно, что правда, а что нет. 4) «Cuckoo Cocoon». Умиротворяющая мелодия, основанная на гитарной игре (в середине также звучит флейта Питера). Раэль приходит в себя и обнаруживает, что находится в чем-то вроде кокона. Он похож на Иону, пророка в чреве китовом, которого Бог заставил понять, что каждое живое существо имеет право на жизнь. 5) «In the Cage». Тревожная гитара, имитирующая биение сердца. 8-минутная композиция с очень эмоциональными музыкой и вокалом. Раэль снова просыпается и видит, что кокон исчез и он находится в пещере. Вокруг вода, сталактиты и сталагмиты, образовавшие прутья клетки, приближающиеся к нему. Ему очень страшно, он кричит: «Выпустите меня из клетки!» Бог хочет, чтобы он принял правильное решение, но Раэль боится этого. Он видит своего брата Джона, стоящего снаружи и смотрящего на него. Раэль зовет брата на помощь, у того по щеке скатывается кровавая слеза, но он отворачивается и уходит, в то время как Раэль начинает извиваться от боли. Внезапно клетка исчезает, и Раэль начинает вращаться как волчок. 6) «The Grand Parade of Lifeless Packaging». Марш под ритмические ударные, к которым постепенно присоединяются все остальные инструменты, а также разные подвывания, создающие совершенно шизофреническую музыкальную картину. Теперь Раэль оказывается в каком-то коридоре, где за столом сидит женщина, продающая куклы. Она показывает ему фабрику, где делают людей, которых потом упаковывают. Раэль узнает некоторые лица – это члены его старой банды, а также его брат Джон с номером 9 на лбу. (Вполне возможно, намек на Леннона и тему «Революция 9».) Он видит, что будущее людей уже запланировано, и получается, что никакой свободы выбора не существует. 7) «Back in N.Y.C.» Клавишные показывают картину города, в котором все куда-то спешат. Теперь Раэль попадает в очень похожую копию Нью-Йорка. Он вспоминает некоторые моменты своей жизни. Среди них довольно странный эпизод: он приласкал дикобраза, и тот сказал ему (вокал Гэбриела звучит здесь так, как будто ему, извиняюсь, наступили на мошонку), что виноват во всем только сам Раэль; затем Раэль представил себе, как он вырезает свое волосатое сердце (кажется, действительно есть такое понятие в медицине), а потом бреет его. Зацените, что называется, метафору. Уж не о члене ли идет речь? 8) «Hairless Heart». Очень красивый и несколько грустный инструментал, построенный в основном на клавишных. Что ж, сердце уже без волос, и теперь его можно вернуть на место. 9) «Counting Out Time». Довольно мажорная тема с жесткими гитарными риффами и прикольными перкуссиями. Раэль вспоминает первое свое «романтическое» приключение: когда-то он купил книгу под названием «Эрогенные зоны и трудности в их нахождении» и стал подробно изучать ее, однако когда дошло дело до применения знаний на практике, ничего не получилось – девушка осталась недовольной и побила его. 10) «Carpet Crawlers». Довольно спокойная по звучанию композиция. Отбросив воспоминания, Раэль видит, что находится в длинном коридоре, устланном коврами. Тут же и другие люди – они на коленях пытаются доползти до двери в конце коридора. Заговорив с ними, он узнает, что все они хотят выбраться отсюда. Странно, но ему пройти через дверь не составляет никакого труда. Там стоит стол, уставленный едой, а за ним спиральная лестница вверх. 11) «The Chamber of 32 Doors». Тут музыка уже потревожнее и поэмоциональнее, с запоминающимися лирическими моментами (например, на словах «Мне нужно в кого-то верить, кому-то доверять»). Раэль поднимается по лестнице и попадает в сферообразную комнату с 32 дверями. От людей, толпящихся здесь, он узнает, что настоящий выход только один. Похожий образ есть в книге Клайва Льюиса «Обыкновенное христианство» (C.S. Lewis, Mere Christianity), где говорится о двери к вере и о том, что лучше войти в самую худшую дверь, чем оставаться в коридоре. Раэль испытывает страх, что ему нужно самому принять решение, какая из дверей правильная. 12) «Lilywhite Lilith». Второй диск начинается неожиданно жестко. Пожалуй, самая хард-роковая вещь. Раэль видит рядом с собой слепую женщину, просящую проводить ее, куда она попросит. Это и есть Лилит, бледная как лилия, ночной демон вавилонского происхождения, упоминаемый в Библии. Она ведет Раэля через одну из дверей, а затем по темному тоннелю. Наконец они приходят в пещеру, где женщина просит Раэля присесть. Видно плохо, но по ощущениям он садится на каменный трон. Сказав ему не бояться и подождать их (она не говорит кого), она уходит. Однако Раэль, оставшись один в темноте, естественно, ощущает страх. 13) «The Waiting Room». Тема, родившаяся в результате репетиционного джема, когда был выключен свет и все стали издавать различные шумы и жуткие звуки с помощью своих инструментов. Особенно страшно стало, когда внезапно грянул гром и начался ливень. Этот инструментал прекрасно иллюстрирует те жуткие звуки, которые Раэль слышит в пещере, и от них действительно становится страшно. Сумбур звуков плавно переходит в жесткий джем. (Все это напоминает, кстати, некоторые экспериментальные вещи Pink Floyd.) Раэль видит яркий свет, слепящий до боли в глазах. Он исходит от влетевших в пещеру двух золотых шаров. В панике Раэль хватает камень и бросает его в свет. Раздается звон разбитого стекла, а шары улетают прочь. 14) «Anyway». Размеренная композиция с красивым фортепьяно. Что же Раэль натворил? В потолке появляется трещина, а потом все вокруг него заваливает камнями. 15) «Here Comes the Supernatural Anaesthetist». Запоминающаяся гитара и клавишные. Раэль встречает смерть, «сверхъестественного анестезиолога». Напомним, что Смерть в английском фольклоре принадлежит к лицам мужского пола. Итак, этот парень подходит к нашему герою, зачем-то дует и уходит. Вот и все! 16) «The Lamia». Снова весьма размеренная композиция, напоминающая по звучанию песнь неудавшейся любви. Раэль видит свет, идущий через дыру в завале. Ему удается вылезти, после чего он попадает в комнату с бассейном с розовой водой. Там он видит трех странных змееподобных существ с женскими головами и грудью. (Образ Ламии – здесь трех ламий – взят из одноименной поэмы Джона Китса, который в свою очередь позаимствовал его из греческой мифологии, в которой так звали ливийскую королеву, ставшую любовницей Зевса; Гера из ревности убила детей Ламии от этого союза, и та поклялась убивать всех детей, которых она встретит. Позднее этот образ был расширен, и так стали называть также демона женского пола, соблазнявшего юношей, а потом убивавшего их.) Они приглашают Раэля к себе в бассейн. Из его тела начинает сочиться какая-то голубая жидкость, которую ламии начинают слизывать. Затем они переходят к покусыванию, однако, попробовав его крови, они умирают – видимо, кровь взрослого человека оказалась для них губительной. Их тела тихо и печально плавают, словно пустые лодки. Желая сделать своим то, что осталось от них, Раэль поедает их останки. 17) «Silent Sorrow in Empty Boats». Инструментал. Красивые клавишные и хор а капелла создают весьма умиротворяющую атмосферу спокойствия после смерти. 18) «The Colony of Slippermen». Эта песня состоит из трех частей. a) «The Arrival»: Начало – инструментал с каким-то восточным звучанием (мне лично при этом возникает образ Японии), потом идет довольно бодренькая музыка. Вернувшись через дверь, в которую он вошел, Раэль обнаруживает по другую сторону колонию странных людей со скользкими распухшими телами, напоминающими мошонки. Один из них подходит к Раэлю с улыбкой на лице и приветствует его хрипловатым голосом, а затем рассказывает, что все они пережили ту же самую романтическую трагедию с тремя ламиями, которые постоянно возрождаются. Тут он видит среди этих скользких людей своего брата Джона. b) «A Visit to the Doktor»: Джон объясняет Раэлю, что жизнь в колонии посвящена удовлетворению сладострастия, никогда не угасающего после встречи с ламиями. Однако можно пойти к доктору Дайперу, который может помочь с помощью кастрации. Они решают навестить доктора вместе. c) «The Raven»: Музыка становится, по-моему, вообще триумфальной. После операции доктор дает братьям пробирки с их членами. Внезапно неизвестно откуда взявшийся черный ворон хватает пробирку Раэля. Тот собирается бежать за ним и просит брата помочь, однако тот отказывается (уже не в первый раз, как вы помните), считая ворона предвестником несчастья. Преследуя птицу, Раэль бежит по тоннелю, который внезапно прерывается, и наш герой оказывается на краю ущелья. Тут он видит, как ворон бросает пробирку в бушующую воду далеко внизу. 19) «Ravine». Инструментал, воссоздающий шум воды и завывания ветра. Раэль бежит вдоль ущелья, видя, как пробирка плывет по воде и потом исчезает из виду. 20) «The Light Dies Down on Broadway». Реприза самой первой темы – только гораздо более грустная. Именно этой песни не хватало, чтобы сделать повествование связным, поэтому слова к ней написали Тони Бэнкс и Майк Резерфорд. Это заметно и по фразеологизмам, и по некоторым словам. Раэль видит над головой, в береговой насыпи, люк, а в нем Бродвей, т.е. дом. С радостью он бежит туда, однако тут слышит крик о помощи – в бушующей воде барахтается Джон. Раэль вспоминает, как тот несколько раз его бросал, но надо принимать решение – люк начинает постепенно исчезать. Раэль решает в пользу брата, хотя можно предположить, что, решив пройти через люк, он бы вновь отправился в это свое путешествие в своеобразном чистилище и это повторялось бы до тех пор, пока он не принял бы истинно христианское решение – пожертвовать собой ради ближнего своего. 21) «Riding the Scree». Отличная игра клавишных, слыша которую можно нарисовать в голове яркую картину происходящего. Раэль бежит по щебню, однако понимает, что так Джона не спасти. Ему приходится прыгнуть в холодную воду. 22) «In the Rapids». Весьма медленная композиция. (Честно говоря, я заметил, что на первый взгляд музыка не всегда соответствует тексту, но на самом деле, пожалуй, это не так. Возможно, это мнимое соответствие показывает нереальность, абсурдность, я бы сказал «снообразность», происходящего.) Раэля подхватывает водоворот, однако ему удается схватиться за скалу, отдышаться, а потом, сцепившись с Джоном, преодолеть стремнину и затем плыть. На берегу он пытается понять, подает ли брат признаки жизни, однако видит собственное лицо. Видимо, это означает, что его ждет реинкарнация и новая жизнь. 23) «it». Слышится звук сирены, словно приглашающий куда-то, и начинается довольно быстрая музыка. В несколько мгновений Раэль находится как бы сразу в двух телах, потом он покидает их и видит сверху, как они постепенно исчезают. Что ждет его впереди? Неизвестно. Вот такой альбом, в котором не только тексты, но и рисунки на обложке и в буклете представляют собой загадку. После записи альбома начался тур, во время которого музыканты полностью исполняли свое концептуальное творение, сделав его эффектным театральным зрелищем. Именно тогда Гэбриел решил оставить группу, тем более что такие намерения у него были и раньше – например, во время работы над данным альбомом, когда режиссер Фридкин попросил Питера написать музыку к его фильму. Он не боялся, что группа распадется, поскольку знал, что его коллеги так же хорошо умеют писать тексты, и он не ошибся. По крайней мере первые работы коллектива без него показали, что Genesis по-прежнему остается отличной арт-роковой командой. Сам же Питер занялся сольной карьерой – сначала весьма в духе своей старой группы, но потом поддался влиянию поп-музыки, этноса и т.д. |
|
decompose and feed another sort
of life. The one in question is all fully biodegradable
material and
categorised as 'Rael'. Rael hates me, I like Rael, -
yes, even ostriches have
feelings, but our relationship is something both of us
are learning to live with.
Rael likes a good time, I like a good rhyme, but you
won't see me directly
anymore - he hates my being around. So if his story
doesn't stand, I might lend
a hand, you understand? (ie. the rhyme is planned,
dummies).
The flickering needle jumps into red. New York crawls
out of its bed.
And the lamb lies down on Broadway.
Early morning Manhattan,
Ocean winds blow on the land.
The weary guests are asked to leave the warmth of
the all-night theater, having
slept on pictures others only dream on.
Movie-Palace is now undone,
The all-night watchmen have had their fun.
Sleeping cheaply on the midnight show,
It's the same old ending - time to go.
Get out!
It seems they cannot leave their dream.
The un-paid extras disturb the Sleeping Broadway.
WALK to the left DON'T WALK to
the right: on Broadway, directions don't look so bright.
Autoghosts keep the pace
for the cabman's early mobile race.
There's something moving in the sidewalk steam,
And the lamb lies down on Broadway.
Nightime's flyers feel their pains.
Drugstore take down the chains.
Metal motion comes in bursts,
The gas station can quench that thirst.
Suspension cracked on unmade road
The trucker's eyes read 'Overload'
Enough of this - our hero is moving up the subway
stairs into day- light. Beneath
his leather jacket he holds a spray gun which has left
the message R-A-E-L in big
letters on the wall leading underground. It may not
mean much to you but to Rael
it is part of the process going towards 'making a name
for yourself.' When you're
not even a pure-bred Puerto Rican the going gets
tough and the tough gets going.
And out on the subway,
Rael Imperial Aerosol Kid
Exits into daylight, spraygun hid,
And the lamb lies down on Broadway.
With casual sideways glances along the wet street, he
checks the motion in the steam
to look for potential obstruction. Seeing none, he
strides along the sidewalk, past
the drugstore with iron guard being removed to reveal
the smile of the toothpaste
girl, past the nightladies and past Patrolman Frank
Leonowich (48, married, two kids)
who stands in the doorway of the wig-store.
Patrolman Leonowich looks at Rael in much
the same way that other Patrolmen look at him, and
Rael only just hides that he is
hiding something. Meanwhile from out of the steam a
lamb lies down. This lamb has
nothing whatsoever to do with Rael, or any other lamb
- it just lies down on Broadway.
The lamb seems right out of place,
Yet the Broadway street scene finds a focus in its face.
Somehow it's lying there,
Brings a stillness to the air.
Though man-made light, at night is very bright,
There's no whitewash victim,
As the neons dim, to the coat of white.
Rael Imperial Aerosol Kid
Wipes his gun - he's forgotten what he did,
And the lamb lies down on Broadway.
Suzanne tired her work all done,
Thinks money - honey - be on - neon.
Cabman's velvet glove sounds the horn
And the sawdust king spits out his scorn.
Wonder women you can draw your blind!
Don't look at me! I'm not your kind.
I'm Rael!
Something inside me has just begun,
Lord knows what I have done,
And the lamb lies down on Broadway.
On Broadway -
They say the lights are always bright on Broadway.
They say there's always magic in the air.
--------------------------------------------------------------------------------
Fly On A Windshield (Banks/Collins/Gabriel/Hackett/Rutherford)
The sky is overcast and as Rael looks back a dark
cloud is descending
like a balloon into Times Square. It rests on the
ground and shapes
itself into a hard edged flat surface, which solidifies
and extends
itself all the way East and West along 47th Street and
reaching up to
the dark sky. As the wall takes up its tension it
becomes a screen
showing what had existed in three dimensions, on the
other side just
a moment before. The image flickers and then cracks
like painted clay
and the wall silently moves forward, absorbing
everything in its path.
The unsuspecting New Yorkers are apparently blind to
what is going on.
There's something solid forming in the air,
And the wall of death is lowered in Times Square.
No-one seems to care,
They carry on as if nothing was there.
Rael starts to run away towards Columbus Circle. Each
time he dares to
take a look, the wall has moved another block. At the
moment when he
thinks he's maintaining his distance from the wall, the
wind blows hard
and cold slowing down his speed. The wind increases,
dries the wet street
and picks up the dust off the surface, throwing it into
Rael's face.
More and more dirt is blown up and it begins to settle
on Rael's skin
and clothes, making a solid layered coat that brings
him gradually to a
terrified stillness. A sitting duck.
The wind is blowing harder now,
Blowing dust into my eyes.
The dust settles on my skin,
Making a crust I cannot move in
And I'm hovering like a fly, waiting for the windshield
on the freeway.
--------------------------------------------------------------------------------
Broadway Melody Of 1974 (Banks/Collins/Gabriel/Hackett/Rutherford)
The moment of impact bursts through the silence and
in a roar of sound,
the final second is prolonged in a world of echoes as if
the concrete
and clay of Broadway itself was reliving its memories.
The last great
march past. Newsman stands limp as a whimper as
audience and event are
locked as one. Bing Crosby coos "You don't have to
feel pain to sing
the blues, you don't have to holla - you don't feel a
thing in your
dollar collar." Martin Luther King cries "Everybody
Sing!" and rings
the grand old liberty bell. Leary, weary of his prison
cell, walks on
heaven, talks on hell. J.F.K. gives the O.K. to shoot
us, sipping Orange
Julius and Lemon Brutus. Bare breasted cowboy
double decks the triple
champion. Who needs Medicare and the 35c flat rate
fare, when Fred
Astaire and Ginger Rogers are dancing through the air?
From Broadway
Melody stereotypes the band returns to 'Stars and
Stripes' bringing
a tear to the moonshiner, who's been pouring out his
spirit from the
illegal still. The pawn broker clears the noisy till and
clutches his
lucky dollar bill.
Echoes of the Broadway Everglades,
With her mythical madonnas still walking in their shades:
Lenny Bruce, declares a truce and plays his other hand.
Marshall Mcluhan, casual viewin', head buried in the sand.
Sirens on the rooftops wailing, but there's no ship sailing.
Groucho, with his movies trailing, stands alone with his punchline
failing.
Klu Klux Klan serve hot soul food and the band plays 'In the Mood'
The cheerleader waves her cyanide wand, there's a smell of
peach blossom and bitter almonde.
Caryl Chessman sniffs the air and leads the parade, he knows
in a scent, you can bottle all you made.
There's Howard Hughes in blue suede shoes, smiling at the
majorettes smoking Winston Cigarettes.
And as the song and dance begins, the children play at home
with needles; needles and pins.
Then the blackout.
--------------------------------------------------------------------------------
Cuckoo Cocoon (Banks/Collins/Gabriel/Hackett/Rutherford)
Rael regains consciousness in some musky half-light.
He is warmly
wrapped in some sort of cocoon. The only sound he
can hear is
dripping water which appears to be the source of a
pale flickering
light. He guesses he must be in some sort of cave - or
kooky tomb,
or catacomb, or eggshell waiting to drop from the
bone of the womb.
Wrapped up in some powdered wool - I guess I'm
losing touch.
Don't tell me this is dying, 'cos I ain't changed that
much.
The only sound is water drops, I wonder where the
hell I am,
Some kind of jam?
Cuckoo Cocoon have I come to, too soon for you?
There's nothing I can recognise; this is nowhere that
I've known.
With no sign of life at all, I guess that I'm alone,
And I feel so secure that I know this can't be real
but I feel good.
Cuckoo cocoon have I come to, too soon for you?
I wonder if I'm a prisoner locked in some Brooklyn jail
- or some sort of Jonah shut up inside the whale.
No - I'm still Rael and I'm stuck in some kind of cave.
what could've saved me?
Cuckoo cocoon have I come to, too soon for you?
Resigning himself to the unknown he drifts off into sleep.
--------------------------------------------------------------------------------
In The Cage (Banks/Collins/Gabriel/Hackett/Rutherford)
got sunshine in my stomach
Like I just rocked my baby to sleep.
I got sunshine in my stomach
But I can't keep me from creeping sleep,
Sleep, deep in the deep.
He wakes in a cold sweat with a strong urge to vomit.
There's no sign
of the cocoon and he can see more of the cave about
him. There is much
more of the glowing water dripping from the roof and
stalactites and
stalagmites are forming and decomposing at an
alarming rate all around him.
Rockface moves to press my skin
White liquid turn sour within
Turn fast - turn sour
Turn sweat - turn sour.
Must tell myself that I'm not here.
I'm drowning in a liquid fear.
Bottled in a strong compression,
My distortion shows obsession
In the cave.
Get me out of this cave!
As fear and shock register, he assures himself that
self-control will
provide some security, but this thought is abandoned
as the stalactites
and stalagmites lock into a fixed position, forming a
cage whose bars
are moving in towards him.
If I keep my self-control,
I'll be safe in my soul.
And the childhood belief
Brings a moment's relief,
But my cynic soon returns
And the lifeboat burns.
My spirit just never learns.
Stalactites, stalagmites
Shut me in, lock me tight.
Lips are dry, throat is dry.
Feel like burning, stomach churning,
I'm dressed up in a white costume
Padding out leftover room.
Body stretching, feel the wretching
In the cage
Get me out of the cage!
At one moment there is a flash of light and he sees
an infinite network
of cages all strung together by a ropelike material.
In the glare of a light,
I see a strange kind of sight;
Of cages joined to form a star
Each person can't go very far;
All tied to their things
They're netted by their strings,
Free to flutter in memories of their wasted wings.
As the rocky bars press in on Rael's body, he sees his
brother John outside,
looking in. John's face is motionless despite screams
for help, but in his
vacant expression a tear of blood forms and trickles
down his cheek. Then
he calmly walks away leaving Rael to face the pains
which are beginning to
sweep through his body.
Outside the cage I see my Brother John,
He turns his head so slowly round.
I cry out Help! before he can be gone,
And he looks at me without a sound.
And I shout out 'John please help me!'
But he does not even want to try to speak.
I'm helpless in my violent rage
And a silent tear of blood dribbles down his cheek,
And I watch him turn away and leave the cage.
My little runaway.
(Raindrops keep failing on my head, they keep falling on my...)
In a trap, feel a strap
Holding still. Pinned for kill.
Chances narrow that I'll make it,
In the cushioned straight-jacket.
Just like 22nd Street,
They got me by my neck and feet.
Pressures building, can't take more.
My headaches charge, earaches roar.
In this pain
Get me out of this pain.
If I could change to liquid,
I could fill the cracks up in the rocks.
I know that I am solid
And I am my own bad luck.
However, just as John walks out of sight, the cage
dissolves and Rael
is left spinning like a top.
Outside John disappears, my cage dissolves,
without any reason my body revolves.
Keep on turning,
Keep on turning,
Turning around,
spinning around.
(round, round, round, round...)
--------------------------------------------------------------------------------
The Grand Parade Of Lifeless Packaging (Banks/Collins/Gabriel/Hackett/Rutherford)
When all this revolution is over, he sits down on a
highly polished floor while his
dizziness fades away. It is an empty modern hallway
and the dreamdoll saleslady
sits at the reception desk. Without prompting she
goes into her rap: "This is the
Grand Parade of Lifeless Packaging, those you are
about to see are all in for
servicing, except for a small quantity of our new
product, in the second gallery.
It is all the stock required to cover the existing
arrangements of the enterprise.
Different batches are distributed to area operators,
and there are plenty of
opportunities for the large investor. They stretch from
the costly care-conditioned
to the most reasonable mal-nutritioned. We find here
that everyone's looks become
them. Except for the low market mal-nutritioned, each
is provided with a guarantee
for a successful birth and trouble free infancy. There is
however only a small
amount of variable choice potential - not too far from
the mean differential.
You see, the roof has predetermined the limits of
action of any group of packages,
but individuals may move off the path if their
diversions are counter-balanced by others."
"It's the last great adventure left to mankind"
- Screams a drooping lady
offering her dreamdolls at less than extortionate prices,
and as the notes and coins are taken out
I'm taken in, to the factory floor.
for the Grand Parade of Lifeless Packaging
- All ready to use
the Grand Parade of Lifeless Packaging
- I just need a fuse.
Got people stocked in every shade,
Must be doing well with trade.
Stamped, addressed, in odd fatality.
That evens out their personality.
With profit potential marked by a sign,
I can recognise some of the production line,
No bite at all in labour bondage,
Just wrinkled wrappers or human bandage.
Grand Parade of Lifeless Packaging
- All ready to use
it's the Grand Parade of Lifeless Packaging
- I just need a fuse.
As he wanders along the line of packages, Rael
notices a familiarity in some of
their faces. He finally comes upon some of the
members of his old gang and worries
about his own safety. Running out through the factory
floor, he catches sight of
his brother John with a number 9 stamped on his
forehead.
The hall runs like clockwork
Their hands mark out the time;
Empty in their fullness
Like a frozen pantomime.
Everyone's a sales representative
Wearing slogans in their shrine.
Dishing out failsafe superlative,
Brother John is No. 9.
it's the Grand Parade of Lifeless Packaging
- All ready to use
it's the Grand Parade of Lifeless Packaging
- I just need a fuse.
The decor on the ceiling
has planned out their future day
I see no sign of free will,
so I guess I have to pay,
pay my way,
for the Grand Parade...
it's the Grand Parade of Lifeless Packaging
- All ready to use
it's the Grand Parade of Lifeless Packaging
- I just need a fuse.
--------------------------------------------------------------------------------
Back In N.Y.C. (Banks/Collins/Gabriel/Hackett/Rutherford)
No-one seems to take up the chase, and with the
familiar faces fresh
in his mind he moves into a reconstruction of his old
life, above
ground - Too much time was one thing he didn't need,
so he used to
cut through it with a little speed. He was better off
dead, than
slow in the head. His momma and poppa had taken a
ride on his back,
so he left very quickly to join The Pack.
I see faces and traces of home back in New York City -
So you think I'm a tough kid? Is that what you heard?
Well I like to see some action and it gets into my blood.
The call me the trail blazer - Rael - electric razor
I'm the pitcher in the chain gang, we don't believe in pain
'cos we're only as strong, yes we're only as strong,
as the weakest link in the chain.
Only after a spell in Pontiac reformatory was he given
any respect in the gang.
Let me out of Pontiac when I was just seventeen,
I had to get it out of me, if you know what I mean,
what I mean.
You say I must be crazy, 'cos I don't care who I hit,
who I hit.
But I know it's me that's hitting out and I'm, I'm not
full of shit.
I don't care who I hurt, I don't care who I do wrong.
This is your mess I'm stuck in, I really don't belong.
When I take out my bottle, filled up high with gasoline,
You can tell by the night fires where Rael has been,
has been.
Now, walking back home after a raid, he was cuddling
a sleeping porcupine.
That night he pictured the removal of his hairy heart
and to the accompaniment
of very romantic music he watched it being shaved
smooth by an anonymous
stainless steel razor.
As I cuddled the porcupine
He said I had none to blame, but me.
Held my heart, deep in hair,
Time to shave, shave it off, it off.
No time for romantic escape,
When your fluffy heart is ready for rape. No!
Off we go...
Your sitting in your comfort you don't believe I'm real,
You cannot buy protection from the way that I feel.
Your progressive hypocrites hand out their trash,
But it was mine in the first place, so I'll burn it to ash.
And I've tasted all the strongest meats,
And laid them down in coloured sheets (laid them
down in coloured sheets).
Who needs illusion of love and affection
When you're out walking the streets with your
mainline connection?
connection.
As I cuddled the porcupine
He said I had none to blame, but me.
Held my heart, deep in hair.
Time to shave, shave it off, it off.
No time for romantic escape,
When your fluffy heart is ready for rape. No!
--------------------------------------------------------------------------------
Counting Out Time (Banks/Collins/Gabriel/Hackett/Rutherford)
The palpitating cherry-red organ was returned to its
rightful place and began
to beat faster as it led our hero, counting out time,
through his first romantic encounter.
I'm counting out time,
Got the whole thing down by numbers.
All those numbers!
Give me guidance!
O Lord I need that now.
The day of judgement's come,
And you can bet that I've been resting,
for this testing,
Digesting every word the experts say.
Erogenous zones I love you.
Without you, what would a poor boy do?
Found a girl I wanted to date,
Thought I'd better get it straight.
Went to buy a book before it's too late.
Don't leave nothing to fate.
I studied every line, every page in the book,
Now, I've got the real thing here, I'm gonna take a
look, take a look.
This is Rael!
I'm counting out time, hoping it goes like I planned it,
'cos I understand it. Look! I've found the hotspots,
Figs 1-9.
- still counting out time, got my finger on the button,
"Don't say nuttin - just lie there still
And I'll get you turned on just fine."
Erogenous zones I love you.
Without you, what would a poor boy do?
Touch and go with 1-6.
Bit of trouble in zone No. 7.
Gotta remember all of my tricks.
There's heaven ahead in No. 11!
Getting crucial responses, dilation of the pupils.
"Honey get hip! It's time to unzip, to unzip, zip,
zip-a-zip-a-zip.
Whipee!"
(Take it away Mr. Guitar)
- Move over Casanova -
I'm counting out time, reaction none to happy,
Please don't slap me,
I'm a red blooded male and the book said I could not fail.
I'm counting out time, I got unexpected distress from
my mistress,
I'll get my money back from the bookstore right away.
Erongenous zones I question you -
Without you, what would a poor boy do?
Without you, what would a poor boy do?
Without you, mankind handkinds thru' the blues.
--------------------------------------------------------------------------------
The Carpet Crawlers (Banks/Collins/Gabriel/Hackett/Rutherford)
He returns from his mixed-up memories to the
passage he was previously
stuck in. This time he discovers a long carpeted corridor.
There is lambswool under my naked feet.
The wool is soft and warm,
- gives off some kind of heat.
A salamander scurries into flame to be destroyed.
Imaginary creatures are trapped in birth on celluloid.
The fleas cling to the golden fleece,
Hoping they'll find peace.
Each thought and gesture are caught in celluloid.
There's no hiding in my memory.
There's no room to avoid.
The walls are painted in red ochre and are marked by
strange insignia,
some looking like a bulls-eye, others of birds and
boats. Further down
the corridor, he can see some people; all kneeling.
With broken sighs
and murmurs they struggle, in their slow motion to
move towards a
wooden door at the end. Having seen only the
inanimate bodies in the
Grand Parade of Lifeless Packaging, Rael rushes to
talk to them.
The crawlers cover the floor in the red ochre corridor.
For my second sight of people, they've more lifeblood
than before.
They're moving in time to a heavy wooden door,
Where the needle's eye is winking, closing in on the poor.
The carpet crawlers heed their callers:
"We've got to get in to get out
We've got to get in to get out
We've got to get in to get out."
"What's going on?" he cries to a muttering monk, who
conceals a yawn and
replies "It's a long time yet before the dawn." A
sphinx-like crawler
calls his name saying "Don't ask him, the monk is
drunk. Each one of us
is trying to reach the top of the stairs, a way out will
await us there."
Not asking how he can move freely, our hero goes
boldly through the door.
Behind a table loaded with food, is a spiral staircase
going up into the ceiling.
There's only one direction in the faces that I see;
It's upward to the ceiling, where the chamber's said to be.
Like the forest fight for sunlight, that takes root in every tree.
They are pulled up by the magnet, believing they're free.
The carpet crawlers heed their callers:
"We've got to get in to get out
We've got to get in to get out
We've got to get in to get out."
Mild mannered supermen are held in kryptonite,
And the wise and foolish virgins giggle with their
bodies glowing bright.
Through a door a harvest feast is lit by candlelight;
It's the bottom of a staircase that spirals out of sight.
The carpet crawlers heed their callers:
"We've got to get in to get out
We've got to get in to get out
We've got to get in to get out."
The porcelain mannikin with shattered skin fears attack.
The eager pack lift up their pitchers - they carry all they lack.
The liquid has congealed, which has seeped out
through the crack,
And the tickler takes his stickleback.
The carpet crawlers heed their callers:
"We've got to get in to get out
We've got to get in to get out
We've got to get in to get out."
--------------------------------------------------------------------------------
The Chamber Of 32 Doors (Banks/Collins/Gabriel/Hackett/Rutherford)
At the top of the stairs he finds a chamber. It is
almost a hemisphere with a
great many doors all the way round its circumference.
There is a large crowd,
huddled in various groups. From the shouting, Rael
learns that there are 32
doors, but only one that leads out. Their voices get
louder and louder until
Rael screams "Shut up!" There is a momentary silence
and then Rael finds
himself the focus as they direct their advice and
commands to their new found
recruit. Bred on trash, fed on ash the jigsaw master
has got to move faster.
Rael sees a quiet corner and rushes to it.
At the top of the stairs, there's hundreds of people,
running around to all the doors.
They try to find, find themselves an audience;
their deductions need applause.
The rich man stands in front of me,
The poor man behind my back.
They believe they can control the game,
but the juggler holds another pack.
I need someone to believe in, someone to trust.
I need someone to believe in, someone to trust.
I'd rather trust a countryman than a townman,
You can judge by his eyes, take a look if you can,
He'll smile through his guard,
Survival trains hard.
I'd rather trust a man who works with his hands,
He looks at you once, you know he understands,
Don't need any shield,
When you're out in the field.
But down here,
I'm so alone with my fear,
With everything that I hear.
And every single door, that I've walked through
Brings me back here again,
I've got to find my own way.
The priest and the magician,
Singing all the chants that they have ever heard;
and they're all calling out my name,
Even academics, searching printed word.
My father to the left of me,
My mother to the right,
Like everyone else they're pointing
But nowhere feels quite right.
And I need someone to believe in, someone to trust.
I need someone to believe in, someone to trust.
I'd rather trust a man who doesn't shout what he's found,
There's no need to sell if you're homeward bound.
If I choose a side,
He won't take me for a ride.
Back inside
This chamber of so many doors;
I've nowhere, nowhere to hide.
I'd give you all of my dreams, if you'd help me,
Find a door
That doesn't lead me back again
- take me away.
--------------------------------------------------------------------------------
Lilywhite Lilith (Banks/Collins/Gabriel/Hackett/Rutherford)
He stands by a middle-aged woman, with a very pale
skin who is quietly
talking to herself. He discovers she is blind and asking
for a guide.
"What's the use of a guide if you got nowhere to go"
asks Rael.
"I've got somewhere to go," she replies "if you take
me through the
noise, I'll show you. I'm a creature of the caves and I
follow the way the breezes blow."
He leads her across the room and they leave the
crowd, who dismiss their departure as certain to fail.
The chamber was in confusion - all the voices shouting loud.
I could only just hear, a voice quite near say, "Please
help me through the crowd"
'Said if I helped her thru' she could help me too, but I could
see that she was wholly blind.
But from her pale face and her pale skin, a moonlight shined.
Lilywhite Lilith,
She gonna take you thru' the tunnel of night
Lilywhite Lilith,
She gonna lead you right.
When through the door, the woman leads Rael down
the tunnel. The light of
the chamber soon fades and despite her confident
step Rael often stumbles
in the darkness.
After a long walk they arrive in what Rael judges to be
a big round cave,
and she speaks a second time asking him to sit down.
It feels like a cold
stone throne.
"Rael, sit here. They will come for you soon. Don't be
afraid." And failing
to explain any more she walks off. He faces his fear
once again.
When I'd led her through the people, the angry noise
began to grow.
She said "Let me feel the way the breezes blow, and
I'll show
you where to go."
So I followed her into a big round cave, she said
"They're coming for you, now don't be afraid."
Then she sat me down on a cold stone throne, carved
in jade.
Lilywhite Lilith,
She gonna take you thru' the tunnel of night.
Lilywhite Lilith,
She gonna lead you right.
A tunnel is lit up to the left of him, and he begins to
shake. As it grows
brighter, he hears a non-metallic whirring sound. The
light is getting
painfully bright, reflecting as white off the walls until
his vision is
lost in a sort of snow blindness.
She leaves me in my darkness,
I have to face, face my fear,
And the darkness closes in on me,
I can hear a whirring sound growing near.
I can see the corner of the tunnel,
Lit up by whatever's coming here.
Two golden globes float into the room
And a blaze of white light fills the air.
--------------------------------------------------------------------------------
Anyway (Banks/Collins/Gabriel/Hackett/Rutherford)
He panics, feels around for a stone and hurls it at the
brightest point.
The sound of breaking glass echoes around the cave.
As his vision is
restored he catches sight of two golden gloves about
one foot in diameter
hovering away down the tunnel. When they disappear
a resounding crack
sears across the roof, and it collapses all around him.
Our hero is
rapped once again.
"This is it" he thinks, failing to move any of the fallen rocks.
All the pumping's nearly over for my sweet heart,
This is the one for me,
Time to meet the chef,
O boy! running man is out of death.
Feel cold and old, it's getting hard to catch my breath.
's back to ash, 'now, you've had your flash boy'
The rocks, in time, compress
your blood to oil,
your flesh to coal,
enrich the soil,
not everybody's goal.
Anyway, they say she comes on a pale horse,
But I'm sure I hear a train.
O boy! I don't even feel no pain -
I guess I must be driving myself insane.
Damn it all! does earth plug a hole in heaven,
Or heaven plug a hole in earth - 'how wonderful to be
so profound,
when everything you are is dying underground.'
There's not much spectacle for an underground creole
as he walks through
the gates of Sheol. "I would have preferred to have
been jettisoned into
a thousand pieces in space, or filled with helium and
floated above a
mausoleum. This is no way to pay my last
subterranean homesick dues.
Anyway I'm out of the hands of any pervert embalmer
doing his interpretation
of what I should look like, stuffing his cotton wool in
my cheeks."
I feel the pull on the rope, let me off at the rainbow.
I could have been exploding in space
Different orbits for my bones
Not me, just quietly buried in stones,
Keep the deadline open with my maker!
See me stretch; for God's elastic acre
The doorbell rings and its
"Good morning Rael
So sorry you had to wait.
It won't be long, yeh!
She's very rarely late."
--------------------------------------------------------------------------------
Here Comes The Supernatural Anaesthetist (Banks/Collins/Gabriel/Hackett/Rutherford)
Exhausted by all this conjecture, our hero gets the
chance in a lifetime
to meet his hero: Death. Death is wearing a light
disguise, he made the
outfit himself. He calls it the "Supernatural
Anaesthetist." Death likes
meeting people and wants to travel. Death
approaches Rael with his special
cannister, releases a puff, and appears to walk away
content into the wall.
Here comes the supernatural anaesthetist.
If he wants you to snuff it,
All he has to do is puff it
- he's such a fine dancer.
--------------------------------------------------------------------------------
The Lamia (Banks/Collins/Gabriel/Hackett/Rutherford)
Rael touches his face to confirm that he is still alive.
He writes Death
off as an illusion, but notices a thick musky scent
hanging in the air.
He moves to the corner where the scent is stronger,
discovering a crack
in the rubble through which it is entering. He tries to
shift the stones
and eventually clears a hole large enough to crawl out
of. The perfume
is even stronger on the other side and he sets off to
find its source,
with a new-found energy.
The scent grows richer, he knows he must be near,
He finds a long passageway lit by chandelier.
Each step he takes, the perfumes change
From familiar fragrance to flavours strange.
A magnificent chamber meets his eye.
He finally reaches a very ornate pink-water pool. It is
lavishly decorated
with gold fittings. The walls around the pool are
covered with a maroon
velvet up which honeysuckle is growing. From out of
the mist on the water
comes a series of ripples.
Inside, a long rose-water pool is shrouded by fine mist.
Stepping in the moist silence, with a warm breeze he's
gently kissed.
Thinking he is quite alone,
He enters the room, as if it were his own
But ripples on the sweet pink water
Reveal some company unthought of -
Three snakelike creatures are swimming towards Rael.
Each reptilian creature
has the diminutive head and breasts of a beautiful
woman. His horror gives
way to infatuation as their soft green eyes show their
welcome. The Lamia
invite him to taste the sweet water and he is quick to
enter the pool.
As soon as he swallows some liquid, a pale blue
luminescence drips off from
his skin. The Lamia lick the liquid; very gently as they
begin, with each
new touch, he feels the need to give more and more.
Rael stands astonished doubting his sight,
Struck by beauty, gripped in fright;
Three vermilion snakes of female face
The smallest motion, filled with grace.
Muted melodies fill the echoing hall,
But there is no sign of warning in the siren's call:
"Rael welcome, we are the Lamia of the pool.
We have been waiting for our waters to bring you cool."
Putting fear beside him, he trusts in beauty blind,
He slips into the nectar, leaving his shredded clothes behind.
"With their tongues, they test, taste and judge all
that is mine.
They move in a series of caresses
That glide up and down my spine.
They knead his flesh until his bones appear to melt,
and at a point at which
he feels he cannot go beyond, they nibble at his body.
Taking in the first
drops of his blood, their eyes blacken and their bodies
are shaken.
Distraught with helpless passion he watches as his
lovers die. In a desperate
attempt to bring what is left of them into his being,
he takes and eats their
bodies, and struggles to leave his lovers' nest.
As they nibble the fruit of my flesh, I feel no pain,
Only a magic that a name would stain.
With the first drop of my blood in their veins
Their faces are convulsed in mortal pains.
The fairest cries, 'We all have loved you Rael'."
Each empty snakelike body floats,
Silent sorrow in empty boats.
A sickly sourness fills the room,
The bitter harvest of a dying bloom.
Looking for motion I know I will not find,
I stroke the curls now turning pale, in which I'd lain
entwined
"O Lamia, your flesh that remains I will take as my food"
It is the scent of garlic that lingers on my chocolate fingers.
Looking behind me, the water turns icy blue,
The lights are dimmed and once again the stage is set for you.
--------------------------------------------------------------------------------
The Colony Of Slippermen (Banks/Collins/Gabriel/Hackett/Rutherford)
The Arrival
Leaving by the same door from which he had come in,
he finds some sort
of freaks ghetto on the other side. When they catch
sight of him, the
entire street of distorted figures burst into laughter.
One of the
colony approaches him.
Rael:
I wandered lonely as a cloud,
Till I came upon this dirty street.
I've never seen a stranger crowd;
Slubberdegullions on squeaky feet,
Continually pacing,
With nonchalant embracing,
Each orifice disgracing
And one facing me moves to say "hellay".
He is grotesque in every feature, a mixture of ugly
lumps and stumps.
His lips slip across his chin as he smiles in welcome
and offers his
slippery handshake.
His skin's all covered in slimy lumps.
With lips that slide across each chin.
His twisted limbs like rubber stumps
Are waved in welcome say 'Please join in.'
My grip must be flipping,
Cos his handshake keeps slipping,
My hopes keep on dipping
And his lips keep on smiling all the time.
Rael is a little disillusioned, when the Slipperman
reveals that the
entire colony have one-by-one been through the same
glorious romantic
tragedy with the same three Lamia, who regenerate
themselves every
time, and that now Rael shares their physical
appearance and shadowy fate.
Slipperman:
"We, like you, have tasted love.
Don't be alarmed at what you see,
You yourself are just the same
As what you see in me."
Rael:
Me, like you? like that!
Slipperman:
"You better watch it son, your sentence has only just begun
You better run and join your brother John."
Amongst the contorted faces of the Slippermen, Rael
recognises what is
left of his brother John. They hug each other.
A Visit To The Doktor
John bitterly explains that the entire life of the
Slipperman is devoted
to satisfying the never-ending hunger of the senses,
which has been
inherited from the Lamia. There is only one escape
route; a dreaded
visit to the notorious Doktor Dyper who will remove
the source of the
problems, or to put it less politely, castrate.
They discuss the deceptively-named escape for a long
time and decide to go together to visit the Doktor.
Slipperman:
"You're in the colony of slippermen.
There's no who? why? what? or when?
You get out if you've got the gripe
To see, Doktor Dyper, reformed sniper - he'll whip off your
windscreenwiper"
Rael:
John and I are able
To face the Doktor and his marble table.
The Doktor:
Understand Rael, that's the end of your tail.
Rael:
"Don't delay, dock the dick!"
I watch his countdown timer tick....
The Raven
They survive the ordeal and are presented with the
offensive weapons in
sterile yellow plastic tubes, with gold chains. "People
usually wear
them around their necks," said the Doktor handing
them over. "The
operation does not necessarily exclude use of the
facility again, for
short periods, but of course when you want it you
must provide us with
considerable advance warning."
He places the number into a tube,
It's a yellow plastic "shoobedoobe".
It says: "Though your fingers may tickle
You'll be safe in our pickle."
As the brothers talk themselves through their new
predicament, a big black
raven flies into the cave, swoops down, grabs Rael's
tube right out of his
hands and carries it up into the air in his beak.
Suddenly, black cloud come down from the sky.
It's a supersized black bird that sure can fly...
The raven brings on darkness and night
He flies right down, gives me one hell of a fright.
He take the tube right out of my hands
Man, I've got to find out where that black bird lands.
Rael calls for John to go with him.
And he replies "I will not chase a black raven. Down
here you must read and
obey the omens. There's disaster where the raven flies."
"Look here John, I've got to run
I need you now, you going to come?"
He says to me:
John:
"Now can't you see
Where the raven flies there's jeopardy.
We've been cured on the couch
Now you're sick with your grouch.
I'll not risk my honey pouch
Which my slouch will wear slung very low."
So once more John deserts his brother.
Rael:
He walks away and leaves me once again.
Even though I never learn,
I'd hoped he'd show just some concern.
The bird leads Rael down a narrow tunnel, he seems
to be allowing him to
keep at a closed distance. But as Rael thinks he might
almost catch hold
of the bird, the tunnel opens and finishes at an
enormous subterranean
ravine. Casually, the raven drops his precious load
into the rushing
waters at the bottom. It's enough to drive a poor boy
ravin' mad.
Seeing the dangers of the steep cliff, our courageous
hero stands
impotent and glowers.
I'm in the agony of Slipperpain
I pray my undercarriage will sustain.
The chase is on, the pace is hot
But I'm running so very hard with everything that I've got.
He leads me down an underpass
Though it narrows, he still flies very fast,
When the tunnel stops
Catch sight of the tube, just as it drops.
I'm on top of a bank too steep to climb
I see it hit the water just in time
to watch it float away...
--------------------------------------------------------------------------------
The Light Dies Down On Broadway (Banks/Collins/Gabriel/Hackett/Rutherford)
He follows a small path running along the top, and
watches the tube bobbing
up and down in the water as the fast current carries it
away. However, as
he walks around a corner Rael sees a sky-light above
him, apparently built
into the bank. Through it he can see the green grass
of home, well not
exactly; he can see Broadway.
As he walks along the gorge's edge,
He meets a sense of yesteryear.
A window in the bank above his head
Reveals his home amidst the streets.
Subway sounds, the sounds of complaint
The smell of acid on his gun of paint.
As it carves out anger in a blood-red band,
Destroyed tomorrow by an unknown hand;
- My home.
Is this the way out from the endless scene?
Or just an entrance to another dream?
And the light dies down on Broadway.
His heart, now a little bristly, is shaken by a surge of
joy and he starts
to run, arms wide open, to the way out. At this
precise point in time his
ears pick up a voice screaming for help. Someone is
struggling in the rapids
below. It's John.
But as the skylight beckons him to leave,
He hears a scream from far below.
Within the raging water, writhes the form
Of brother John, he cries for help.
He pauses for a moment remembering how his brother
had abandoned him.
Then the window begins to fade - it's time for action.
The gate is fading now, but open wide.
But John is drowning, I must decide
Between the freedom I had in the rat-race,
Or to stay forever in this forsaken place;
Hey John!
He makes for the river and the gate is gone,
Back to the void where it came from.
And the light dies down on Broadway.
--------------------------------------------------------------------------------
Riding The Scree (Banks/Collins/Gabriel/Hackett/Rutherford)
He rushes to the cliff and scrambles down the rocks. It
takes him a long
time to get down to the water, trying to keep up with
the current at the
same time. As he nears the water's edge he sees John
losing strength.
Struggling down the slope,
There's not much hope.
I begin to try to ride the scree
but the rocks are tumbling all around me.
If I want John alive,
I've got to ditch my fear - take a dive
While I've still got my drive to survive.
Evel Knievel you got nothing on me.
Here I go!
--------------------------------------------------------------------------------
In The Rapids (Banks/Collins/Gabriel/Hackett/Rutherford)
He dives down into the cold water. At first he is
thrown onto the rocks,
and pulled under the water by a fast moving channel,
which takes him
right past John, down river.
Moving down the water
John is drifting out of sight,
Its only at the turning point
That you find out how you fight.
In the cold, feel the cold
all around
And the rush of crashing water
Surrounds me with its sound.
Rael manages to grab a rock, pull himself to the
surface and catch his breath.
As John is carried past, Rael throws himself in again
and catches hold of his
arm. He knocks John unconscious and then locking
themselves together, he rides
the rapids into the slow running water, where he can
swim to safety.
Striking out to reach you
I can't get through to the other side,
When you're racing in the rapids
There's only one way, thats to ride.
Taken down, taken down
by the undertow
I'm spiralled down the river bed,
My fire is burning low.
Catching hold of a rock that's firm,
I'm waiting for John to be carried past.
We hold together, hold together and shoot the rapids fast.
But as he hauls his brother's limp body onto the bank
he lies him out and looks
hopefully into his eyes for a sign of life. He staggers
back in recoil, for
staring at him with eyes wide open is not John's face -
but his own.
And when the waters slow down
The dark and the deep
have no-one, no-one, no-one, no-one
no-one left to keep.
Hang on John! We're out of this at last.
Somethings changed, that's not your face.
It's mine - it's mine!
--------------------------------------------------------------------------------
It (Banks/Collins/Gabriel/Hackett/Rutherford)
Rael cannot look away from those eyes, mesmerized
by his own image.
In a quick movement, his consciousness darts from
one face to the
other, then back again, until his presence is no longer
solidly
contained in one or the other. In this fluid state he
observes both
bodies outlined in yellow and the surrounding scenery
melting into
a purple haze. With a sudden rush of energy up both
spinal columns,
their bodies, as well, finally dissolve into the haze.
All this takes place without a single sunset, without a
single bell
ringing and without a single blossom falling from the
sky. Yet it
fills everything with its mysterious intoxicating
presence.
It's over to you.
When its cold, it come slow
it is warm, just watch it grow
- all around me
it is here. it is now.
Just a little bit of it can bring you up or down.
Like the supper it is cooking in your hometown.
it is chicken, it is eggs,
it is in between your legs.
it is walking on the moon,
leaving your cocoon.
it is the jigsaw. it is purple haze.
it never stays in one place, but it's not a passing phase,
it is in the singles bar, in the distance of the face
it is in between the cages, it is always in a space
it is here. it is now.
Any rock can be made to roll
If you've enough of it to pay the toll
it has no home in words or goal
Not even in your favourite hole
it is the hope for the dope
Who rides the horse without a hoof
it is shaken not stirred;
Cocktails on the roof.
When you eat right through it you see everything alive
it is inside spirit, with enough grit to survive
If you think that its pretentious, you've been taken for
a ride.
Look across the mirror sonny, before you choose decide
it is here. it is now
it is Real. it is Rael
'cos it's only knock and knowall, but I like it...