|
|
|
Led Zeppelin
« Led Zeppelin III »
| |
|
| |
|
|
| |
| |
| |
1 | Immigrant Song 2:24
|
| 2 | Friends 3:54
|
| 3 | Celebration Day 3:29
|
| 4 | Since I've Been Loving You 7:23
|
| 5 | Out On The Tiles 4:07
|
| 6 | Gallows Pole 4:56
|
| 7 | Tangerine 3:10
|
| 8 | That's The Way 5:37
|
| 9 | Bron-Y-Aur Stomp 4:16
|
| 10 | (Hats Off) To Roy Harper 3:42
|
| | Total playing time: 42:40 |
|
Robert Plant - vocals, harmonica
Jimmy Page - acoustic, electric & pedal steel guitars, banjo
John Paul Jones - bass, organ, synthesizers, mandolin
John Bonham - drums |
|
Produced by Jimmy Page and Peter Grant
Recorded between January and August 1970 at Olympic Sound, London and Ardent Studios, Memphis
Engineers: Andrew Johns, London
Terry Manning, Ardent Studios, Memphis
CD Mastering by Barry Diament, Atlantic Studios |
|
| Immigrant song
(Page/Plant)
We come from the land of the ice and snow
From the midnight sun where the hot springs blow
The hammer of the gods will drive our ships to new lands
To fight the horde, singing and crying: "Valhalla, I am coming"
On we sweep with threshing oar
Our only goal wi |
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
«Led Zeppelin III» традиционно считают самым слабым альбомом из всех четырех self-titled-ов. Инспирированные сельской природой Северного Уэльса, эти песни, может быть, не столь ярки, как хиты первых двух пластинок, но очень милы и самобытны. “Immigrant Song” – прекрасное начало для такого альбома; она несет в себе какой-то таинственный посыл. Настроение «Led Zeppelin III» скорее грустное, но изредка проскакивают и мажорные нотки.
Жемчужина альбома – восхитительный блюз “Since I’ve Been Loving You”. Этот альбом нужно приобрести уже потому, что на нем есть эта песня с неподражаемой гитарной работой Пэйджа и душещипательным пением Планта. Впрочем, что я говорю? Эта команда берет не только и не столько мастерством отдельных музыкантов, сколько исполнительским уровнем всех участников группы; звучание – монолит. Очень драйвовой и запоминающейся получилась “Out on the Tiles”. Некоторые вещи имеют ярко выраженный фольклорный оттенок, как, например, “Gallows Pole” и “Bron-Y-Aur-Stomp”.
Что кажется мне примечательным в этом альбоме, он воссоздает какой-то особый географический и исторический колорит посредством своих композиций. При прослушивании большинства песен легко представить, как музыканты Led Zeppelin играют это или на сельском сходе, или вдали от цивилизации, сидя пред костром.
Все прекрасно, но пора сказать и о неприятном. Заключительный трек альбома имеет кривое, не сулящее ничего хорошего, название “Hats off to (Roy) Harper”. Сомневаюсь, что люди в здравом уме согласились бы одним таким экспериментом испортить впечатление от всего диска: на ребят снизошло что-то, но точно не благодать.
Об обложке диска тоже ничего хорошего сказать не могу – как-то поверхностно, скорее больше подошло бы для “Houses of the Holy”. |
|
|
| |
| | | |
По-моему, самый недооцененный альбом Цеппелинов. И, к тому же, в действительности, наряду с четвертым, самый лучший. ИМХО, именно здесь группа впервые добилась в хорошем смысле монолитного звучания. Несмотря на то, что на двух сторонах представлена достаточно разная музыка, альбом оставляет впечатление удивительной целостности. Единственная небольшая ложка дегтя - это, как было отмечено, заключительный номер. Лучшей же композицией считаю That's the way - совершенно невероятная, ни на что не похожая, зачаровывающая вещь, в которую я влюбился с первой ноты и продолжаю любить по сей день. Вообще, мои ощущения от этой пластинки удивительным образом не меняются уже 18 лет, с момента первого осознанного прослушивания, когда я еще не знал никаких подробностей о том, где, когда и как был записан этот диск.
Для меня было бы плевком в самого себя оценить этот шедевр меньше, чем на 10. |
|
|
| |
| | | |
| |
Да, золотые все-таки были времена, когда классные альбомы умудрялись выпускать за рекордно короткие сроки. За творческим вдохновением ребята отправились в Уэльс, где находился уютный домик под названием Брон-Ир-Авр, что на валлийском языке означает «Золотая Грудь» (по утрам лучи солнца эффектно золотили вершину холма, на котором стоял коттедж). Затем группа переехала в Гемпшир, где началась запись альбома, однако необходимость давать концерты привела к тому, что заканчивать пришлось уже в пути. Третий релиз «Свинцового дирижабля» показал большее разнообразие по сравнению с предыдущим альбомом – с некоторым креном в сторону более мягкой музыки (не даром же и обложка столь яркая), что, в принципе, звучит не так уж и плохо, но местами не совсем удачно. Отсюда и причина, почему альбом продавался хуже своих предшественников. Впрочем, это на любителя. Кстати, тексты стали гораздо интереснее, выйдя за рамки сугубо любовно-эротической лирики.
1) «Immigrant Song». Пожалуй, самая тяжелая песня за всю историю группы и одна из любимых у меня на данном альбоме. Жаль, что очень короткая. Инструменты звучат быстро и энергично, а драйв такой, что и не всем металлистам иногда удается так зажечь. Так и представляешь себя викингом, ищущим новые берега.
2) «Friends». В начале мы слышим звуки вечеринки, после чего собственно начинается эта довольно живенькая композиция на тему одиночества и дружбы с акустическими гитарами и оркестровкой. Здесь прослеживаются восточные влияния, которые в дальнейшем приведут к созданию таких вещей, как «Kashmir» и «In the Light».
3) «Celebration Day». Без каких-либо пауз (после предыдущей композиции) возникает быстрый ритм, ведомый гитарой, и начинается хороший хард-рок – естественно, с соло, хотя и коротким.
4) «Since I’ve Been Loving You». Весьма известный блюз, ставший, пожалуй, лучшим произведением LZ в этом жанре. Эффектно звучит гитара, в то время как на заднем плане играют клавишные. В музыку постоянно прорывается жесткая гитара, а вокал варьируется, делая композицию невероятно эмоциональной. Чего стоят только строчки «Мои слезы падают как дождь. Неужели ты не слышишь, как они падают?» К сожалению, здесь вновь не обошлось без некоторого плагиата – текст песни взят из композиции Moby Grape «Never».
5) «Out on the Tiles». Довольно быстрая вещь с интересной гитарной игрой и запоминающимся припевом: «Все, что мне нужно от тебя, – это вся твоя любовь», за которым следует «у-йе».
6) «Gallows Pole». Отличная обработка народной баллады о палаче, которого не удалось не подкупить, не соблазнить, так что он таки повесил свою жертву, от лица которой, кстати, и ведется повествование. Начинается эта тема с вокала под одинокую акустическую гитару, записанную на одну дорожку. Затем гитара звучит уже на двух дорожках, а также появляются клавишные и бас. Постепенно песня становится все более задорной – и это вопреки совершенно невеселому тексту. Эффектно звучит подпевка («а-а-а»).
7) «Tangerine». Появляется акустическая гитара, но она внезапно затихает. После паузы в несколько секунд нашему вниманию предлагается очень красивая баллада, звучание которой ближе к концу напоминает блюз. Одна из лучших песен о любви, только я никогда не мог понять, почему возлюбленную лирического героя решили назвать, по сути дела, Мандарин. Может быть, просто звучание слова понравилось. Хотя, возможно, она просто марокканка и живет в Танжере.
8) «That’s the Way». Вновь баллада, только более блюзовая и немножко скучноватая. Ее темой стали впечатления от американской жизни – есть здесь размышления и об отношениях между людьми, и о смертности всего вокруг.
9) «Bron-Y-Aur Stomp». Начало песни знаменует акустическая гитара, играющая довольно быстро. Возникает прикольный ритм с прихлопами да притопами, под которые вполне можно танцевать в каком-нибудь селе, где никогда и не слышали о существовании такой музыки, как рок. Это первая песня, в которой упоминается коттедж Планта, а посвящена она его собаке по кличке Страйдер. Кстати, в названии присутствует опечатка, поскольку коттедж назывался Bron-Yr-Aur – на «Физических граффити» в одноименном инструментале все написано уже правильно.
10) «Hats Off to (Roy) Harper». Самая нелюбимая мною вещь не только здесь, но и вообще на всех первых четырех альбомах группы. Очень странное нечто, которое временами кажется просто бредом. Приглушенный вокал, гитара, записанная лишь на один стереоканал. Музыка поначалу хаотична, но потом появляется ритм, однако особо эту композицию он не спасает. Весьма, конечно, отрадно, что ребята решили посвятить одну из своих вещей фолк-певцу Рою Харперу (тому самому, который позднее спел для Pink Floyd «Have a Cigar»), а заодно и сделали кавер на тему Букки Уайта «Shake ‘em On Down» (о чем опять ни слова), однако могли придумать и что-нибудь получше, поскольку у того же Роя песни гораздо интереснее.
Хотя альбом записали еще в конце лета, вышел он лишь спустя пару месяцев из-за проблем с оформлением обложки, что впоследствии станет своеобразной фишкой группы – ребята всегда придумывали что-нибудь этакое, а звукозаписывающим фирмам это не нравилось. Конверт задумали как вращающийся бумажный диск с разными интересными изображениями и фотографиями, однако художник никак не мог сделать так, как ребятам хотелось. (Естественно, на компакт-дисках подобного уже нет.) Кстати, в этом же году Led Zeppelin получила звание «Лучшей группы мира», став достойной заменой для The Beatles, которые несли это гордое знамя в течение шести лет подряд. |
|
|
| |
| | | |
| |
Да, после двух первых, очень ярких альбомов, этот может показаться несколько бледнее, однако это лишь первое впечатление.
Здесь музыка вновь претерпела изменения: стала мягче и спокойней, стало ясно, группа потихоньку взрослеет. Кстати, и стихи стали куда интересней, появились и рассуждения о высоком, разбавляющие традиционные короткие love-story.
Голос Планта теперь звучит очень увероенно и, пожалуй, вместе со следующим альбомом, лучше всего за всю историю Led Zeppelin. О ритм-секции можно ничего не говорить, Джон Пол Джонс и Бонзо потрясающе создают каркас, на который Пэйдж нанизывает классные соло и риффы, а Роберт Плант демонстрирует разные манеры пения: от хард-роковой до чисто блюзовой. Классика музыки, замечательный альбом.
Мне больше всего пришлись по душе открывающая "Immigrant Song", мало какие песни заряжают такой энергией, ОЧЕНЬ красивая баллада "Since I've Been Loving You", которую украшает соло, вошедшее в список 20-ти лучших соло в истории рок-музыки, ну и конечно песня "Tangerine" с несколько странным для песни, посвящённой девушке, названием :))
С уважением... |
|
|
| |
| | | |
| |
|
| |
просмотров: 53558 |
We come from the land of the ice and snow
From the midnight sun where the hot springs blow
How soft your fields so green can whisper tales of gore
Of how we calmed the tides of war, we are your overlords
On we sweep with threshing oar
Our only goal will be the western shore
So now you'd better stop
And rebuild all your ruins
For peace and trust can win the day
Despite of all your losing
Friends
(Page/Plant)
Bright light almost blinding
Black night still there shining
I can't stop, keep on climbing
Looking for what I knew
Had a friend, she once told me:
"You got love, you ain't lonely"
Now she's gone and left me only
Looking for what I knew
I'm telling you now
The greatest thing you ever can do now
Is trade a smile with someone who's blue now
It's very easy just
Met a man on the roadside crying
Without a friend there's no denying
You're incomplete, they'll be no finding
Looking for what you knew
So anytime somebody needs you
Don't let them down although it grieves you
Some day you'll need someone like they do
Looking for what you knew
I'm telling you now
The greatest thing you ever can do now
Is trade a smile with someone who's blue now
It's very easy just
I'm telling you now
The greatest thing you ever can do now
Is trade a smile with someone who's blue now
It's very easy
It's very easy
It's very easy
Celebration day
(Page/Plant/Jones)
Her face is cracked from smiling
All the fears that she's been hiding
And it seems that pretty soon
Everybody's gonna know
And her voice is sore from shouting
Cheering winners who are losing
And she worries if their days are few
And soon they'll have to go
My, my, my, I'm so happy
I'm gonna join the band
We are gonna dance and sing in celebration
We are in the promised land
She hears them talk of new ways
To protect the home she lives in
Then she wonders what it's all about
When they break down the door
Her name is Brown or White or Black
You know her very well
You hear her cries of mercy
As the winners toll the bell
My, my, my, I'm so happy
I'm gonna join the band
We are gonna dance and sing in celebration
We are in the promised land
There is a train that leaves the station
Heading for your destination
But the price you pay to nowhere
Has increased a dollar more
Yes, it has
And if you walk you're gonna get there
Though it takes a little longer
And when you see it in the distance
You will wring your hands and moan
Since I've been loving you
(Page/Plant/Jones)
Working from seven
To eleven every night
It really makes life a drag
I don't think that's right
I've really been the best, the best of fools
I did what I could
'Cause I love you, baby, how I love you, darling
How I love you, baby, how I love you, girl, little girl
But baby, since I've been loving you
I'm about to lose my worried mind
Everybody trying to tell me
That you didn't mean me no good
I've been trying, lord, let me tell you
Let me tell you I really did the best I could
I've been, I've been working from seven
To eleven every night
I said it kinda makes my life a drag, drag, drag
Lord, that ain't right
Since I've been loving you
I'm about to lose my worried mind
Said I've been crying
Oh, my tears, they fell like rain
Don't you hear, don't you hear them falling?
Don't you hear, don't you hear them falling?
Do you remember, mama
When I knocked upon your door?
I said you had the nerve to tell me
You didn't want me no more
I open my front door
Hear my back door slam
You know you must have one of them new fangled
New fangled back door man
I've been working from seven, seven, seven
To eleven every night
It kinda makes my life a drag, drag
Lord, that ain't right
Baby, since I've been loving you
I'm about to lose, I'm about lose to my worried mind
Out on the tiles
(Page/Plant/Bonham)
As I walk down the highway all I do is sing this song
And a train that's passing my way helps the rhythm move along
There is no doubt about the words are clear
The voice is strong, is oh so strong
I'm just a simple guy, I live from day to day
A ray of sunshine melts my frown and blows my blues away
There's nothing more that I can say but on a day like today
I pass the time away and walk a quiet mile with you
All I need from you is all your love
All you gotta give to me is all your love
All I need from you is all your love
All you gotta give to me is all your love
I'm so glad I'm living and gonna tell the world I am
I got me a fine woman and she says that I'm her man
One thing that I know for sure, gonna give her all the loving
Like nobody, nobody, nobody, nobody can
Standing in the noonday sun, trying to flag a ride
People go and people come, see my rider right by my side
It's a total disgrace, they set the pace, it must be a race
And the best thing I can do is run
All I need from you is all your love
All you gotta give to me is all your love
All I need from you is all your love
All you gotta give to me is all your love
Gallows pole
(Traditional, arranged by Page)
Hangman, hangman!
Hold it a little while
I think I see my friends coming
Riding a many mile
Friends, did you get some silver?
Did you get a little gold?
What did you bring me, my dear friends
To keep me from the gallows pole?
What did you bring me to keep me from the gallows pole?
I couldn't get no silver
I couldn't get no gold
You know that we're too damn poor
To keep you from the gallows pole
Hangman, hangman!
Hold it a little while
I think I see my brother coming
Riding a many mile
Brother, did you get me some silver?
Did you get a little gold?
What did you bring me, my brother
To keep me from the gallows pole?
Brother, I brought you some silver
I brought a little gold
I brought a little of everything
To keep you from the gallows pole
Yes, I brought you to keep you from the gallows pole
Hangman, hangman!
Turn your head awhile
I think I see my sister coming
Riding a many mile, mile, mile
Sister, I implore you
Take him by the hand
Take him to some shady bower
Save me from the wrath of this man
Please, take him, save me from the wrath of this man, man
Hangman, hangman!
Upon your face a smile
Pray tell me that I'm free to ride
Ride for many mile, mile, mile
Oh yes, you got a fine sister
She warmed my blood from cold
She brought my blood to boiling hot
To keep you from the gallows pole
Your brother brought me silver
Your sister warmed my soul
But now I laugh and pull so hard
And see you swinging on the gallows pole
But now I laugh and pull so hard
And see you swinging on the gallows pole, pole, pole
Swinging on the gallows pole
Swinging on the gallows pole
Swinging on the gallows pole
Swinging on the gallows pole
Tangerine
(Page)
Measuring a summer's day
I only finds it slips away to grey
The hours, they bring me pain
Tangerine, tangerine
Living reflections from a dream
I was her love, she was my queen
And now a thousand years between
Thinking how it used to be
Does she still remember times like these?
To think of us again? And I do
Tangerine, tangerine
Living reflections from a dream
I was her love, she was my queen
And now a thousand years between
That's the way
(Page/Plant)
I don't know how I'm gonna tell you
I can't play with you no more
I don't know how I'm gonna do what mama told me
My friend, the boy next door
I can't believe what people saying
You're gonna let your hair hang down
I'm satisfied to sit here, working all day long
You're in the darker side of town
And when I'm out I see you walking
Why don't your eyes see me?
Could it be you've found another game to play?
What did mama say to me?
That's the way
Oh, that's the way it's ought to be
Mama say:
"That's the way it's ought to stay"
And yesterday I saw you standing by the river
And weren't those tears that filled your eyes?
And all the fish that lay in dirty water dying
Had they got you hypnotized?
And yesterday I saw you kissing tiny flowers
But all that lives is born to die
And so I say to you that nothing really matters
And all you do is stand and cry
I don't know what to say about it
When all you ears have turned away
But now's the time to look and look again at what you see
Is that the way it ought to stay?
That's the way
That's the way it's ought to be, oh, don't you know now?
Mama said, mama said:
"That's the way it's gonna stay"
Bron-Y-Aur stomp
(Page/Plant/Jones)
Aah, caught you smiling at me
That's the way it should be
Like a leaf is to a tree, so fine
Aah, all the good times we had
I sang love songs so glad
Always smiling, never sad, so fine
As we walk down the country lanes
I'll be singing a song, hear me calling your name
Hear the wind within the trees
Telling mother nature 'bout you and me
Well, if the sun shines so bright
Or on our way it's darkest night
The road we choose is always right, so fine
Aah, can your love be so strong
When so many loves go wrong?
Will our love go on and on and on and on?
As we walk down the country lanes
I'll be singing a song, hear me calling your name
Hear the wind within the trees
Telling mother nature 'bout you and me
My, my, la de la
Come on now, it ain't too far
Tell your friends all around the world
Ain't no companion like a blue eyed merle
Come on now, well, let me tell you
What you're missing, missing 'round them brick walls
So of one thing I am sure
It's a friendship so pure
Angels singing all around my door, so fine
Yeah, ain't but one thing to do
Spend my natural life with you
You're the finest dog I knew, so fine
When you're old and your eyes are dim
There ain't no old shep gonna happen again
We'll still go walking down country lanes
I'll sing the same old songs, hear me call your name
Hats off to (Roy) Harper
("Charles Obscure")
When I done quit hollering, baby
I believe I'll shake'em on down
Get my babe, won't be late
You know by that I mean seconds late
Must I holler?
Must I shake'em on down?
Well, I've been mistreated, babe
I believe I'll shake'em on down
Well, I ain't no monkey
I can't climb no tree
No brown skin woman
Gonna make no monkey out of me
I ain't no monkey
Sure can't climb no tree
I've been mistreated, babe
I believe I'll shake'em on down
Well, I've been mistreated, babe
I believe I'll shake'em on down
Listen, mama
Put on your morning gown
Put in your nightshirt
Mama, we gonna shake'em on down
Must I holler?
Must I shake'em on down?
Well, I've been mistreated, babe
I believe I'll shake'em on down
Gave my baby
A twenty dollar bill
If that don't get her
I'm sure my shot, shot, shotgun will
I gave my baby a twenty dollar bill
If that don't get that woman, I'm sure my shotgun will